Rolls-Royce står bak designen av det 169 meter lange og 28 meter brede fartøyet.
Det får betegnelsen UT 777 og bygges med sikkerhets- og navigasjonsutstyr i toppklasse, det vil si DP3.
Skipet skal benyttes til alt fra subseaoperasjoner til topphullsboring og kan bygges om til lett brønnintervensjon.
Boring og subsea
Ifølge administrerende direktør Håvard Ulstein i Island Offshore, er skrog og valg av utstyr gjort optimalt for subseaoperasjoner.
Det lett karakteristiske boretårnet blir innebygget og skal sørge for best mulig arbeidsforhold i værharde strøk.
– Island Offshore har ti års erfaring med liknende skip, og nå går vi ett steg videre og etablerer oss på markedet for topphullsboring, sier Ulstein i en pressemelding.
Les også: Verdens første LNG-hybride kraftverkslekter tar form
Værharde strøk
Fartøyet, som skal hete Island Navigator, har lugarplass til 91 og bygges med isklasse ICE-1B.
Designen er utviklet av Rolls-Royce i nært samarbeid med Island Offshore, der blant annet erfaringene med Island Wellserver har vært viktig.
– UT 777 CD skiller seg ut fra alt annet. Det er et nytt kapittel i UT-designhistorien for olje- og gassindustrien hvor vi har vært pionérer i 40 år, sier John Knudsen, direktør for Offshore i Rolls-Royce.
Japan og Norge
Det japanske verftskonsernet Kawasaki Heavy Industries er valgt til bygging av fartøyet, med levering våren 2017.
I tillegg til design, leverer Rolls-Royce seks diesel generatorsett, syv elektrisk drevne thrustere, kontroll- og automasjonssystemer, vinsjer og dekksmaskineri og elektriske systemer.
For Rolls-Royce er kontrakten verdt 25 millioner pund (ca. 250 millioner kroner).
Les også: