INDUSTRI

Island Offshore bestiller enda større offshoreskip

Tar steget opp en klasse.

Bore- og subseafartøyet UT 777 CD får et karakteristisk innebygget boretårn. Skrog og utstyr er optimalisert for subseaoperasjoner.
Bore- og subseafartøyet UT 777 CD får et karakteristisk innebygget boretårn. Skrog og utstyr er optimalisert for subseaoperasjoner. Bilde: Rolls-Royce
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
27. jan. 2014 - 14:38

Rolls-Royce står bak designen av det 169 meter lange og 28 meter brede fartøyet.

Det får betegnelsen UT 777 og bygges med sikkerhets- og navigasjonsutstyr i toppklasse, det vil si  DP3.

Skipet skal benyttes til alt fra subseaoperasjoner til topphullsboring og kan bygges om til lett brønnintervensjon.

Boring og subsea

Ifølge administrerende direktør Håvard Ulstein i Island Offshore, er skrog og valg av utstyr gjort optimalt for subseaoperasjoner.

Det lett karakteristiske boretårnet blir innebygget og skal sørge for best mulig arbeidsforhold i værharde strøk.

– Island Offshore har ti års erfaring med liknende skip, og nå går vi ett steg videre og etablerer oss på markedet for topphullsboring, sier Ulstein i en pressemelding.

Les også: Verdens første LNG-hybride kraftverkslekter tar form

Værharde strøk

Fartøyet, som skal hete Island Navigator, har lugarplass til 91 og bygges med isklasse ICE-1B. 

Designen er utviklet av Rolls-Royce i nært samarbeid med Island Offshore, der blant annet erfaringene med Island Wellserver har vært viktig.

– UT 777 CD skiller seg ut fra alt annet. Det er et nytt kapittel i UT-designhistorien for olje- og gassindustrien hvor vi har vært pionérer i 40 år, sier John Knudsen, direktør for Offshore i Rolls-Royce.

Rolls-Royce har samarbeidet tett med Island Offshore og bygger mye på erfaringene med Island Wellserver for å komme fram til subsea- og borefartøyet UT 777 CD
Rolls-Royce har samarbeidet tett med Island Offshore og bygger mye på erfaringene med Island Wellserver for å komme fram til subsea- og borefartøyet UT 777 CD

Japan og Norge

Det japanske verftskonsernet Kawasaki Heavy Industries er valgt til bygging av fartøyet, med levering våren 2017.

I tillegg til design, leverer Rolls-Royce seks diesel generatorsett, syv elektrisk drevne thrustere, kontroll- og automasjonssystemer, vinsjer og dekksmaskineri og elektriske systemer.

For Rolls-Royce er kontrakten verdt 25 millioner pund (ca. 250 millioner kroner).

Les også:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Kleven skal bygge et spesialfartøy for Olympic Shipping  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.