IT

IT-bransjen vil samarbeide med det offentlige, men anbudsreglene stopper dem

Innovasjonen uteblir i offentlig sektor.

Microsoft-sjef Michael Jacobs (t.v.) og konsernsjef Torstein Harildstad hos Software Innovation tar initiativ til et samarbeid om innovasjon med stat og kommune.
Microsoft-sjef Michael Jacobs (t.v.) og konsernsjef Torstein Harildstad hos Software Innovation tar initiativ til et samarbeid om innovasjon med stat og kommune. Bilde: Espen Zachariassen
10. feb. 2014 - 15:08

Microsoft og Software Innovation tar et initiativ til utveksling av ideer, teknologi og metoder mellom it-bransjen og det offentlige.

Hensikten er å lufte smarte løsninger som bedriftene ikke får lagt frem i anbudsprosessen.

– Vi ønsker et bedre samspill mellom privat og offentlig sektor der innovasjon og arbeidsmetodikk utveksles begge veier. Det finnes mye god innovasjon fra tusenvis av bedrifter rundt omkring i Norge som kan bidra i offentlig sektor, men som ikke når fram i offentlige anbud, påpeker den norske Microsoft-sjefen Michael Jacobs.

Les også: Han er den nye Microsoft-sjefen

Testet brukerne

En av selskapets partnere opplever at innovasjonen vanligvis faller ensidig på selskapene.

De siste tre årene har Software Innovation tatt andeler av sak- og arkivmarkedet i stat og kommune med sin løsning Public 360.

På en brukerkonferanse spurte selskapet sine kunder om i offentlige virksomheter om hvilken funksjon de har mest nytte av.

Svaret var muligheten til å integrere Outlook i Public 360.

Neste spørsmål var hvem som hadde bedt om denne funksjonen i anbudsdokumentet.

– Det var det ingen som hadde gjort, poengterer konsernsjef Torstein Harildstad hos Software Innovation.

Brukerkonferanser

Han peker på at innovasjonen i hovedsak skjer på grunnlag av bransjens ideer, mens de kunne få gjort mye mer hvis de hadde en pekepinn på hva virksomheter i stat og kommune trenger.

Og motsatt vil det offentlige være bedre i stand til å etterlyse realistiske nyvinninger hvis man har litt innsikt i hva som finnes eller er på gang.

Harildstad & co. har valgt å kjøre brukerkonferanser med eksisterende kunder for å skaffe slik informasjon. Derimot finnes det ikke et felles forum for alle, enten det er et kundeforhold fra før eller ikke.

Kritisk periode

2014 og 2015 er kritiske år for stat og kommune i forhold til bruk av teknologi.

  • De største offentlige tjenester skal på nett.
  • Siloene mellom fagområdene skal ned - samspillet skal bli bedre og arbeidet mer effektivt.
  • Kommunikasjon med næringsliv og innbyggere skal foregå digitalt.

Fellesnevneren er å ta i bruk teknologi som skal bidra til at oppgavene blir løst på en smidigere måte.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Populærbegrepet er å jobbe smartere.

Og her kommer det offentlige til å trenge stadig mer bistand fra it-bransjen.

Les også: Digitalt omdømme kan bli viktigere enn gode selgere

Møteplass

Men bransjen har smått med kunnskap om hva det offentlige faktisk trenger.

I dag inviterer selskapene seg selv til potensielle kunder, men begge parter må hele tiden være på vakt mot anklager om at noen blir favorisert eller har fått særbehandling.

– Derfor trenger vi en møteplass eller et forum. Jeg tror vi har mye å lære hverandre og at en slik erfaringsutveksling vil bidra til at nyskaping og innovasjon kommer raskere inn i fremtidige anskaffelsesprosesser, sier administrerende direktør Jacobs hos Microsoft.

Åpne armer

I staten blir ideen tatt imot med åpne armer.

Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi) er allerede i gang med å finne en oppskrift på hvordan anskaffelsesprosessene kan bidra til innovasjon i det offentlige.

– Så dette synes vi er en glimrende idé. Stat og kommune trenger en møteplass med bransjen hvor de kan sondere markedet, lyder den umiddelbare kommentaren fra avdelingsdirektør Dag Strømsnes hos Difi. Han leder avdeling for offentlige anskaffelser.

En konkret utfordring i dag er at det kommer for få tilbud på de største og mest komplekse oppdragene.

– Årsaken kan være at man spør etter løsninger som ligger langt unna det de fleste er i stand til å levere. Hvis vi kan sjekke på forhånd hva som finnes, kan vi legge oss nærmere markedet og trolig få flere tilbud å velge mellom, sier Strømsnes.

Les også: Evry snappet prestisjekontrakt fra Basefarm

Tunga rett i munnen

– Hvordan skal partene unngå å komme i konflikt med innkjøpsreglenes krav om ikke å ha bindinger til noen leverandører?

– Jeg har stor tro på at det offentlige er i stand til å diskutere med potensielle leverandører om sine behov og få en respons på hvordan markedet best mulig kan levere. Men det vil nok være nødvendig å føre referat på all den informasjonen som går ut om et prosjekt, og at den kan finnes igjen i anbudsdokumentet som senere legges ut, sier avdelingsdirektøren.

Men han legger ikke skjul på at det er en balansegang.

– Man må holde tunga rett i munnen, slik at en bedrift ikke får en konkurransefordel fordi den har vært i samtaler med noen i forkant, sier Strømsnes.

Les også:

Alfakrøll skapte arkiv-trøbbel. Nå dropper man IKT@Politiet

Nå kan bedrifter ringe direkte fra Lync  

Bør bedriften din være på Google+?  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.