Accenture har fått oppmerksomhet gjennom en rekke store kontrakter de siste årene, inkludert utviklingen av Altinn II sommeren 2008.
Oppmerksomheten rundt driftsstopp og sikkerhetsbrudd i går har de mindre sansen for.
Stengt
Tirsdag ettermiddag gikk løsningen ned midt i rushet av folk som ville sjekke selvangivelsen.


Etter feilrettingen kom brukerne inn på meldingsboksen til to andre personer. Da måtte Altinn stenge portalen.
Les mer: Altinn-trøbbel med kritisk komponent
Flaggskipet
Accenture har laget selve Altinn II-løsningen.
Her har de hatt en jobb på snaut 400 milloner kroner av en totalpakke på 1 milliard kroner.
Plattformen blir oppfattet som et flaggskip i norsk eforvaltning.
Utenlandske myndigheter ser til Norge for å lære hvordan en plattform for utveksling av informasjon og samhandling på tvers av fagområdene bør snekres sammen.
Jobber hardt
Alle parter understreker at de jobber hardt for å løse problemene.
Basefarm medgir at det er en faglig nøtt å finne årsaken til problemene.
Les mer: Ekspertene må ha eksperthjelp til Altinn
Taus
Accenture har bygget løsningen, som får hard kritikk av DNVs hemmelige rapport.
Les mer: Altinn avsløres i hemmelig rapport
Leverandøren velger å være taus om problemene i går.


Teknisk Ukeblad ønsket å stille flere spørsmål om hvordan tungvekteren i it-bransjen jobber for å finne feilene.
Vi fikk anledning til å sende spørsmålene skriftlig, og de var blant annet disse:
- Hvordan jobber dere for å finne ut av hvorfor brukere ble sendt til feil meldingsboks?
- Hva slags hypoteser jobber dere ut fra?
- Har dere kompetanse til alle oppgavene i eget hus – eller har dere fått bistand utenfra?
- Evt. fra hvem?
- Hva var årsaken til nedetiden 16.05 tirsdag ettermiddag – ut fra hva dere vet nå?
- Hva ble gjort for å fikse det?
- Må det gjøres mer permanente utbedringer senere?
- Evt. hva?
TU mener: Alt UTE for Altinn
Analyserer
Svaret fra markeds- og kommunikasjonssjef Georg A. Huus er følgende:
– Vi har siden feilen oppstod arbeidet tett sammen med Brønnøysundregistrene og infrastrukturleverandøren Basefarm for å analysere hva som er årsaken og finne mulige svar. Dette er vårt hovedfokus akkurat nå.
Han legger til at det er opp til Brønnøysundregistrene å formidle beskjed når man har funnet feilen.
Les mer om Altinn-problemene:
Startet Altinn II før løsningen var ferdig
Digital søknad stopper i papirmølla
Må forklare seg om Altinn-svikten