– Når gode ideer blir presentert til investorer handler det ofte ikke om tall, men en forelskelse, sier Reichert til en stille forsamling på Gründerdagen på Forskningsparken.
Ifølge ham tenker ofte gründere at det er tall, gode finansieringsløsninger og flott teknologi som skal få investorer til å gi dem penger.
– Når jeg var entreprenør selv jeg var opptatt av å overbevise investorer at det handlet om penger, tall, inntekter og argumenter for hvorfor det skal lykkes. Men den skitne lille hemmeligheten om venturekapital er at investorer investerer i selskaper fordi de faller for dine ideer.
Les også: Nå er Silicon Alley hetere enn Silicon Valley
Falt for et filantropisk prosjekt
Utfordringen for enhver gründer er å tenke hva er det som gjør deg «loveable», ifølge den kjente investoren som har over 20 års erfaring som gründer selv.
– For eksempel ble jeg forelsket i visjonen og konseptet til D.Light design, oppladbare lyskilder. Det var et filantropisk produkt skapt av fire studenter fra Stanford. Men de representerte en spennende visjon som handlet om kostnadsbesparende måte å skape lys på for de som ikke har tilgang på elektrisitet, sier Reichert.
Reicherts selskap Garage Tecnology Ventures endte opp med å investere i den ideen.
Les også: Dra til Silicon Valley!
Ikke nok med å være først
Reichert fikk spørsmål fra salen om hvorvidt man har et bedre konkurransefortrinn hvis man starter selskap med en teknologi som ikke har laget før.
– Vel, kanskje Facebook var først ute. Eller nei, vent litt. Det var jo Myspace først. Vent litt, det var noe annet før det, også videre og videre. Poenget er at diin konkurransefortrinn er ikke at du er først, men at du lager noe som er bedre enn det har vært før og tilpasser det godt til brukere, sier Reichert, ler og gestikulerer.
Han påpeker at gründere som argumenterer med at de har den nyeste teknologien er ikke nok i seg selv.
Ikke nok med teknologi
– Det er fantastisk hvis du har veldig bra ny teknologi og vi gjerne få til noe med det. Teknologi driver verden, det er teknologi som det snakkes om i Silicon Valley. Men i realiteten handler teknologi handler mennesker. Det er brukere, ansatte, kjøpere og selgere.
Reichert sier at ved å forstå deres behov og være effektiv å tilpasse seg hva de ønsker og trenger vil man klare få til en vellykket innovasjon.
Les også:
Her er årets fiskeri-innovasjoner
Energi kan være et springbrett
Etter foredraget fikk Teknisk ukeblad stille spørsmål til Reichert. Han var veldig begeistret for å være i Norge.
– Det er veldig varmt land, selv om det ikke er mye sol her. Menneskene er veldig åpne og spennende å snakke med, sier han.
– Det har ofte blitt sagt at på grunn at våre oljeressurser setter en stopper for innovasjon. Hva tenker du om det?
– Jeg tror at man må se på energiressursene i Norge ikke som et hinder for innovasjon, men et springbrett. Det setter ikke demper på nyskaping. I forbindelse med energiressursene blir det skapt nye teknologier, nye IT-programvarer også videre.
Han sammenligner det med USAs semiconductor-industri som for 50 år siden var et av landets største teknologiske ressurser.
– Takket være den teknologien har vi i dag Silicon Valley og andre high-techbedrifter.
Les også:
Dette er Norges ukjente milliardbutikk
De vil hjelpe norsk teknologi ut i verden
Veldig amerikansk
Flere entreprenører og studenter tok turen til Gründerdagen. Studentgjengen fra Universitet for miljø- og biovitenskap var en av de som hørte på Reichert og en rekke andre foredrag om entreprenørskap.
– Vi går alle sammen på entreprenørskapslinja på UMB, så for oss var det relevant og kjempeinteressant å lære mer om hvordan man presenterer sine ideer, tenker nytt og driver med innovasjon, sier Hanne Sofie Herland.
Ifølge henne var foredraget til Reichert veldig interessant å høre på.
– Den delen at investorer skal forelske seg i dine ideer for å kunne investere - det var veldig amerikansk, sier Herland og flere rundt bordet nikker og er enige med henne.
– Men jeg tror at den tankegangen ser man og mer av i Norge, tilføyer Heidi Sunde Thomassen.
Les også:
Dette prosjektet resulterte i jobbtilbud
Kan tjene millioner på UMB-oppdagelse
Ensom tilværelse
– Mesteparten av dem som kom hit i dag hadde oppgitt nettverksbygging som den viktigste grunnen, sier Ingunn E.Ulfsten, ansvarlig for gründersatsingen Build2Grow og selve Gründerdagen.
Andre årsaken er at deltakere ønsket å dele erfaringer.
– Det å være grunder kan i seg selv være ganske ensomt, derfor er det fint at på sånne arrangement kan de møte likesinnede og bli inspirert av foredragene, sier Ulfsten.
Les også: