Sjefen for it-direktoratet Difi har en real jobb foran seg.
Direktør Ingelin Killengreen må innse at tidsfristen for når alle de største offentlige tjenestene skal være digitalisert, ligger an til å ryke for ganske mange virksomheter.
Stopper hos sjefene
Ifølge Difi selv er mye på rett vei. Teknologien er på plass, og folk flest vil foretrekke kontakt over nettet fremfor papir eller telefon.
Men det stopper opp i forvaltningen.
Mange ledere jobber som før og har ikke tatt skikkelig tak i kravene som mamma Staten har stilt.
Dette finner du i Rikets tilstand sett med Difis øyne.
Dropper teknomaset
Strategien til Killengreen blir å droppe alt maset om informasjonsteknologi.
– Vi må henvende oss til lederne i staten på en annen måte. Stadig argumenterer vi for it med vekt på teknologi, men da når vi ikke frem til sjefene som skal ta beslutningene. Og da klarer vi ikke å levere, sier Difi-sjefen til Teknisk Ukeblad.
Hun må med andre ord endre budskapet til den store mengden av ledere som tenker fag og ikke bits and bytes.
– De må forstå hva digitalisering innebærer for sin organisasjon og forvaltningen som helhet. Og den enkelte må få med seg at hvis du ikke er med på lasset, kan du gå hjem og legge deg, sier Killengreen.
– Snakker man utskifting i toppen blant dem som ikke klarer å henge med?
– Nei. Vi må rekruttere riktig og utvikle de lederne vi har. Her blir strategisk ikt-kompetanse sentralt fremover.
Les også: DNB-sjefens råd for å lykkes med offentlig IT: – Ansett en fjortis
Har feilet før
Difi-sjefen var tidligere politidirektør og leder for en etat som lenge har rådet grunnen når det gjelder digital treghet i det offentlige.
– Det er et godt utgangspunkt, for det er ikke mange som vet så godt som meg hvor vanskelig det er når ting ikke er oppe og går, sa Killengreen fra scenen på Digitaliseringskonferansen torsdag.
– Jeg brenner for dette fordi jeg har sett konsekvensene av manglende fremdrift.
Les også: Den nye IT-sjefen har oppskriften på et mer moderne politi
Trollet
Etter hvert som tjenestene blir å finne på nettet, er utfordringen å få folk flest til å bruke dem.
I dag finnes et mylder av nettsider i regi av stat og kommune for ulike tjenester.
Bare i skolene må elever og foreldre forholde seg til en håndfull webadresser med ulike pålogginger, som Vigo, Itslearning og Fronter.
Siste tilskudd er Sikker digital postkasse, som skal være klar på slutten av året. Her vil innbyggerne kunne velge mellom to alternativer.
Og fra før benytter flere etater Altinns eksisterende løsning.
Killengreen kaller et slikt fenomen for et ti-hodet troll som bremser bruken.
– Brukerne finner seg ikke i løsninger som er vanskelige og oppdelte. Da bruker de heller ikke systemene våre.
Les også: Hun får stor makt over det digitale Norge
Ingen oppskrift
Et klart svar på hvordan dette skal fikses, har hun ikke.
– Utfordringen fremover er å samordne slik at folk og bedrifter ikke opplever at de må gå fra sted til sted. Her må stat og kommune samordne seg, er det nærmeste hun kommer, foreløpig.
– Hva er oppskriften på å få til dette?
– Hvis det var så enkelt som at vi hadde oppskriften. Jeg syns imidlertid at vi har kommet langt, ved at både stat og kommune samarbeider om å finne løsningene, både på administrativt og politisk plan, svarer Difi-direktøren.
Hun er ikke med på at det har vært feil å sette tidsfrister for å få sving på de digitale tjenestene.
– Det eneste riktige er å sette slike tidsfrister. Det er vi nødt til for å få opp tempoet.
Les også:
Pixar gir bort avansert animasjonsprogram
Bedriftene synes egen IT-avdeling er for treg
Kontraktene renner inn for IT-Norge, men næringen mangler 20.000 hoder