En sammenslutning av selskapene Acciona Infraestructuras S.A. og Ghella S.p.A. er innstilt av Jernbaneverket til å få kontrakten for tunnelarbeid med tunnelboremaskiner (TBM) til Follobaneutbyggingen.
Kontrakten er den hittil største enkeltkontrakten for jernbaneutbygging i Norge, og er på til sammen 8,7 milliarder kroner.
Stor interesse fra utlandet
TBM-kontrakten, som består av både konvensjonell tunneldriving og driving med bruk av tunnelboremaskiner, samt jernbanetekniske installasjoner i tunnelen, er den andre av fire totalkontrakter for hovedarbeidene med Follobaneprosjektet.


Assisterende jernbanedirektør Gunnar G. Løvås, forteller at interessen for kontrakten har vært stor.
– Kontraktens størrelse og omfang har gjort at prosjektet har tiltrukket seg en rekke store nasjonale og internasjonale tilbydere. Konkurransen om kontraktene har vært omfattende, sier han.
Les også: – Denne strekningen blir selve generalprøven før byggingen av Fornebubanen

Fire tunnelboremaskiner
Foruten opparbeidelse av et stort riggområde på Åsland, omfatter arbeidet utsprengning av store montasjehaller beliggende cirka en kilometer inne i fjellet. Adkomsttunneler til dette området drives nå som en egen forberedende entreprise.
Nede i montasjehallene skal de fire tunnelboremaskinene bygges og igangsettes.
Tunnelboremaskinene vil ha en diameter på i underkant av ti meter. To separate tunnelløp på 19 kilometer hver mellom Oslo S og nye Ski stasjon skal bores.
To maskiner skal bore nordover i retning Oslo, og to maskiner skal bore sydover i retning Ski.
Totalt blir tunnelen 20 km lang, men den nordre delen av tunnelen skal drives dels konvensjonelt og dels ved metoden drill & split.
Les også: Derfor drives ikke store norske veitunneler med tunnelboremaskin
Rekordstor kontrakt
Kontrakten omfatter også de jernbanetekniske installasjonene, med unntak av signalanlegget.
Alt av mekanisk og elektrisk utstyr i tunnelen skal plasseres i cirka halvparten av de 44 tverrforbindelsene som skal bygges mellom de to løpene.
– Størrelsen på kontrakten er rekordstor. Dette er første gang de jernbanetekniske installasjonene er inkludert i en totalentreprise av denne størrelsen. Det er også første gang en tunnelkontrakt i Norge omfatter bruk av hele fire tunnelboremaskiner, sier Follobanens prosjektdirektør Erik Smith.
.png)

Han forteller at selskapene som har fått kontrakten har lang erfaring med tilsvarende tunneldriving i utlandet.
I 2009 fullførte de bygging av Italian Bolognia Junction High Speed Railway og i år fullføres ferdigstillingen av Legacy Motorway Tunnels in Brisbane Australia.
Les også:
Tunnelboremaskinen «Jern-Erna» har havarert
Vegvesenet vil bygge Skjeggestadbrua akkurat som den var
Åtte tunnelborere skal gi den største jernbane-utbyggingen siden andre verdenskrig