ELBIL

Jaguars elektriske suv får over 500 km rekkevidde

Og den kan bestilles nå.

I-Pace er Jaguars første elbil og den kommer om cirka halvannet år.
I-Pace er Jaguars første elbil og den kommer om cirka halvannet år. Bilde: Jaguar Land Rover
15. nov. 2016 - 11:02

Så er det offisielt: Jaguar kommer med en elbil.

Den høyreiste sportsbilen I-Pace kan være i butikkene allerede om halvannet år.

Elbilen bygger på Jaguars første suv, F-Pace, som har vært på veien siden i vår, men med mer dramatisk styling og aerodynamiske grep.

Andre halvår 2018

Ytelsene står i stil med utseendet. To elmotorer plassert på hver sin aksling yter til sammen 294 kW(400 hk)/700 Nm og skal bidra til at bilen kan akselerere fra 0-100 kilometer i timen på rundt fire sekunder.

Selv om det er et konsept Jaguar viser fram på Los Angeles motor show denne uka, er det for lengst fattet beslutning om å sette modellen i produksjon. Faktisk har Jaguar allerede begynt å ta imot bestillinger, og varsler at I-Pace kan leveres allerede i andre halvår 2018.

Femseteren har bagasjerom foran (36 liter) og bak (530 liter). <i>Foto: Jaguar</i>
Femseteren har bagasjerom foran (36 liter) og bak (530 liter). Foto: Jaguar

Jaguar skriver at prisen sannsynligvis vil ligge 10-15 prosent over en tilsvarende motorisert F-Pace. Den har for øvrig veiledende startpris på 619.000 kroner i Norge.

Kun 50 kW-lading 

Jaguar I-Pace har følgende ytre mål: 4680(l)x1560(h)x1890(b) millimeter. <i>Foto: Jaguar</i>
Jaguar I-Pace har følgende ytre mål: 4680(l)x1560(h)x1890(b) millimeter. Foto: Jaguar

Ifølge Jaguar er I-pace utrustet med et 90 kWh litiumionebatteri som skal kunne gi en rekkevidde over 500 kilometer, dog etter den rause NEDC-standarden.

Jaguar I-Pace har en motstandskoeffisient på 0,29 Cd. <i>Foto: Jaguar</i>
Jaguar I-Pace har en motstandskoeffisient på 0,29 Cd. Foto: Jaguar

Batteriet, som er utviklet av Jaguar-Land Rover selv, kan lades opp til 80 prosent på 90 minutter med 50 kW DC-hurtiglading. Batteribakka består av 36 moduler og benytter kjemi basert på nikkel, mangan og kobolt. Elmotorene er integrert i akslingene og har en ytre diameter på kun 234 mm og er 500 mm lange.

Den elektriske drivlinja i I-Pace.
Den elektriske drivlinja i I-Pace.

Dersom batteriet kun kan lades med 50 kW, vil det være noe besynderlig ettersom åpenbare konkurrenter som Tesla Model X og den kommende Audi Q6 E-tron støtter tre ganger så stor ladeeffekt.

Porsche jobber med et ladesystem de kaller Turbo Charging som leverer 800 volt likespenning og som kan bli tatt i bruk også av resten av Volkswagen-konsernet samt Mercedes-Benz som også kommer med en elektrisk suv - Generation EQ.

Det skal sies at det ikke nødvendigvis er de endelige spesifikasjonene verken på motoreffekt, batteristørrelse eller ladeeffekt som nå oppgis. Disse skal fastsettes og deretter offentliggjøres i løpet av 2017.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Kun konsepter så langt

Det har lenge vært spekulert i at Jaguar jobbet med sin første batterielektriske modell, ikke minst etter at selskapet i 2014 registrerte varemerket «EV-Type». 

I fjor vår bekreftet Jaguars designsjef Ian Callum at de jobbet seriøst med både helelektrisk og hybrid teknologi og påpekte at de på ett eller annet tidspunkt var nødt til å ha nullutslippsbiler i kjøretøyflåten. Da gikk ryktene nettopp om at debuten ville bli en elektrifisert F-Pace.

Hittil har elektiske drivlinjer kun funnet veien til ganske ville konsepter, som for eksempel Jaguar B99 for snart seks år siden.

Jaguar B99 (B-en sto for Bertone og 99 for den daværende alderen på designhuset). <i>Bilde: Jaguar</i>
Jaguar B99 (B-en sto for Bertone og 99 for den daværende alderen på designhuset). Bilde: Jaguar

Dette var den femte jaguaren designet av italienske Bertone og den hadde to elmotorer à 150 kW på bakakslingen i tillegg til en 1,4-liters bensinmotor.

Jaguar C-X75 Concept. <i>Foto: Wikimedia commons  </i>
Jaguar C-X75 Concept. Foto: Wikimedia commons  

Året etter presenterte Jaguar et annet spenstig konsept, nemlig sportshybriden C-X75 som hadde fire elmotorer og rekkeviddeforlenger i form av to små gassturbiner. Deretter, i 2012, fulgte selskapet opp med en XJ plug-in.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.