I snart 40 år har de seks Hercules transportflyene fraktet utstyr for Forsvaret.
Nå er fem av flyene på vei til Arizona, hvor de skal lagres tørt inntil videre.
Les også: Her parkeres Forsvarets gamle Hercules
Samtidig har første fly i rekken av fire nye Hercules C-130J rullet ut av produksjonshallen, malt i sin karakteristiske gråfarge og døpt Frigg.
Det første av Luftforsvarets nye C-130J skal etter planen bli levert i november 2008. Fly nummer to skal leveres i april 2009. De siste to kommer høsten 2010.
Nå posisjonerer industrien seg for å få langsiktige oppdrag i forbindelse med kjøpet av flyene.
100 selskaper er interessert
– Avtale om industrielt samarbeid i forbindelse med anskaffelsen innebærer at Lockheed Martin skal gjennomføre industrielle samarbeidsprosjekter i Norge til en verdi tilsvarende kjøpesummen, sier ekspedisjonssjef Fridthjof Søgaard i Forsvarsdepartementet. Flyene ble kjøpt for drøyt tre milliarder kroner.
Siden C130J-serien er ferdig konstruert, er det ikke snakk om industrioppdrag på selve flyet, men andre oppdrag hos forsvarsgiganten.
For ett år siden arrangerte Forsvars- og sikkerhetsindustriens forening (FSi), en konferanse hvor over 100 norske selskaper hadde møter med mellom åtte og ti enheter i Lockheed-konsernet.
Jobber med innhold
– Lockheed Martin jobber med å få innhold i disse gjenkjøpsavtalene, noe som har gått litt tregt i begynnelsen, forteller administrerende direktør Torbjørn Svensgård i FSi. Forsinkelsene skyldes avtaleforhold mellom det amerikanske luftforsvaret, som Norge har kjøpt flyene av, og produsenten Lockheed Martin.
For i tillegg til oppdrag som gis i forbindelse med kjøpet, vil det også være snakk om omfattende anskaffelser i forbindelse med oppgraderinger og vedlikehold av flyene.
Med tanke på at de gamle Hercules-flyene fløy i 40 år, kan det bli omfattende.
Svensgård blir ikke overrasket om sluttsummen på oppdrag til norsk industri blir ytterligere 50 prosent større, altså rundt 4,5 milliarder kroner.
Kongsberg og Raufoss
Ifølge Sørgaard er arbeidet med å konkretisere de industrielle samarbeidsprosjektene godt i gang. I første rekke gjelder dette materialteknologi.
Satsing på komposittproduksjon i tilknytning til miljøene på Kongsberg, med Kongsberg Defence & Aerospace (KDA), Raufoss-baserte Nammo og Umoe i Mandal har vært foreslått.
– Vi ønsker ikke å gå ut med en kommentar på det nåværende tidspunkt om denne saken, sier Terje Hammersland hos KDAs informasjonsavdeling.