I april åpner Japans viktigste maritime utstilling og konferanse, SeaJapan. Norge og norske bedrifter har fått en sentral plassering.
– Noen land vil nok misunne den norske posisjonen på konferansen, sier regiondirektør for Japan og Korea i Innovasjon Norge, Svend Haakon Kristensen.
Norge stiller med en topptung delegasjon som sammen med japanske regjeringsrepresentanter og topper fra landets næringsliv har teppelagt konferansens første dag på Sea Japan.
Fra Norge kommer statssekretær Dilek Ayhan fra Nærings- og Fiskeridepartementet, Harald Solberg fra Rederiforbundet, Trond Hodne fra DNV GL og Siri Espedal Kindem fra Statoil.
Ekstra-seminarer
Regiondirektøren i Innovasjon Norge ser en økende interesse for Norge og norsk teknologi blant japanske verft.
Innovasjon Norge skal derfor arrangere et seminar, «Smarter Ship Operations» i forlengelsen av Sea Japan.
Der kommer flere norske selskaper som henvender seg til drift av skip, og ikke bare offshore- og spesialskip. Japan har en av verdens største flåter.
– Seminaret har vi satt i gang på kort varsel etter at Island Offshore satte Japan på det maritime kartet igjen. Vi vil også ha et seminar for utstyrsleverandører til nybyggingsmarkedet. Seks-åtte leverandører vil presenteres under tittelen «Norwegian Maritime Equipment – Solutions for Offshore Vessels», sier Kristensen.
Les også: Norge var først ut med gassdrevne taubåter. Nå blir Kina neste
PGS, Teekay og Island Offshore
Interessen for Japan har eskalert etter at PGS overrasket hele den maritime bransjen ved å bestille to nye seismikkfartøy i Titan-klassen fra Mitsubishis verft i Nagasaki, Japan i 2011.
Kontrakten ble i fjor doblet til totalt fire. To er nå levert. Teekay har nå to offshorefartøy i bestilling ved japanske verft.
Island Offshore-kontrakten i januar i år bærer bud om at japansk skipsbygging kan være på vei tilbake og mot nye markeder.
Den japanske verftsindustrien har vært på vei ned i kjelleren og nær utradering etter finanskrisen i 2008. Konkurransen fra Korea og Kina hadde i flere år bidratt til nedbygging av kapasitet, og finanskrisen kom på toppen av det.
Japanske verft har de siste årene bygget enklere skip for japanske redere. Nå er pipen i ferd med å få en annen lyd.
Både myndigheter i Japan og den maritime industrien ser i økende grad til Norge for teknologi og kompetanse på både skip, skipsutstyr, fornybar energi og offshore.
Ikke minst er grønnere skipsfart viktig, blant annet på grunn av internasjonale krav til energieffektivitet og utslipp.
Ny maritim klynge: «For snart tre år siden ble en snedig plan lagt»
Overrasket
Island Offshores bestilling av et svært avansert skip for subseaoperasjoner og topphullsboring fra det japanske verftet Kawasaki kom som en overraskelse.
Administrerende direktør Håvard Ulstein i Island Offshore sier at det var det japanske verftet som kom til dem.
– Kawasaki tok kontakt for to år siden. Det siste året ble dette konkretisert med diskusjoner om dette fartøyet, sier Ulstein til Teknisk Ukeblad.
Han opplyser at rederiet har spesifisert hvilke leverandører de vil ha på alt utstyr som er kritisk for dem.
– Det blir veldig mye norsk, sier han.
Blant annet var det Island Offshore som spesifiserte toppdrillingutstyr fra NOV i Kristiansand.
Rolls-Royce i Ulsteinvik har designet det 169 meter lange og 28 meter brede fartøyet med betegnelsen UT777.
De skal også levere seks diesel-generatorsett, syv elektrisk drevne thrustere, kontroll- og automasjonssystemer, vinsjer og dekksmaskineri og elektriske systemer.
Les også: Offshoreskipenes far får hederspris
Døråpner
Håvard Ulstein synes det er veldig hyggelig dersom deres kontrakt kan være en døråpner for norske leverandører.
Men om Island Offshore igjen kommer til å bygge i Japan, er han ikke sikker på.
– Dette er et spesialtilfelle. Det var ikke andre aktuelle verft. Japanske verft har lang leveringstid. Men de hadde veldig gunstig finansiering. Det er viktig, sier Ulstein.
Japan-dominans
Kristensen i Innovasjon Norge sier at SeaJapan er like viktig for Japan som NorShipping her hjemme og Kormarin er for Korea.
SeaJapan arrangeres hvert annet år. I 2012 var det 17000 besøkende og mange hundre på fagseminarene. Rundt 90 prosent av de besøkende er japanere.
– Det er her man møter de viktige forbindelsene, Men det er viktig i følge opp på den rette måten. Japanere forventer tilstedeværelse og legger vekt på personlige relasjoner, sier Kristensen.
Japansk interesse for Norge dreier seg i hovedsak om bærekraftige løsninger innen energi og miljøteknologi, avanserte materialer og nanoteknologi, sjømat og mattrygghet.
Også innenfor romforskning, polarforskning og annen forskning knyttet til nordområdene er Japan et stadig mer aktuelt samarbeidsland.
Les også: Skipskraftverk kan spare Bergen for utslipp tilsvarende 50.000 biler
FoU-samarbeid
På forsknings- og utdanningsfronten er det et tett forhold.
Universitetet i Oslo, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Universitetet i Bergen og Universitetet i Tromsø undertegnet i fjor en samarbeidsavtaler med Tokyo University under Japan-Norway Science Week.
Målet er å styrke eksisterende samarbeid, utvide til nye områder og jobbe videre for å få på plass utvekslingsavtaler.
Tokyo Universitetet ble etablert i 1877 som Japans første nasjonale universitet. Også kjent som «Todai» står Tokyo University høyt på internasjonale rankinglister og høyest blant universitetene i Asia.
Les også:
Batteri på skip sparer miljøet for 10 ganger så mye CO2 som batteri i biler
– Dårlige kalkyler gjør at plattformkontraktene går til Asia