Japan er blant landene som er lengst fremme på hydrogenbiler og brenselcelleteknologi.
Men når det gjelder hydrogeninfrastruktur, er erfaringene mindre.
Nå er arbeidet med å bygge opp et nettverk av hydrogenfyllestasjoner i Japan i startgropa. Bare de kommende tre årene skal det bygges 100 stasjoner.
For å lære mer om bygging og drift, reiser de rundt om i verden for å hente erfaringer. Blant annet til Norge.
Les også: Bilgiganter satser på hydrogen i Skandinavia
40 i Tokyo
Iwatani, et stort industrikonglomerat som blant annet er store på gass, skal bygge 20 av hydrogenfyllestasjonene i Japan. Forrige uke var selskapet på befaring på hydrogenstasjonene på Lillestrøm og Økern i Oslo.
– Vi har opparbeidet oss en unik kompetanse på området med stasjoner i drift over flere år. Hydrogenstasjonen på Lillestrøm er også unik i verden med energikilder som deponigass og solenergi, sier Bjørn Simonsen, leder av Hynor-prosjektet, i en melding fra Kunnskapsbyen Lillestrøm.
De første hundre stasjonene skal bygges i Japan fram til 2015. 40 av stasjonene skal bygges i Tokyo-området.
Les også: Handler 15 elektriske biler til én million per stykk
Krever større private bidrag
På ett punkt har imidlertid Japan kommet lengre enn Norge.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Selv om det også er betydelig offentlig støtte bak infrastrukturen som nå skal bygges der, er den private bidragsandelen langt større enn i Norge. En koalisjon av 15 selskaper står bak hydrogensatsingen i Japan.
Mangelen på private midler er nå en reell trussel for å opprettholde fyllestasjonene i Norge i 2013.
Staten, via Transnova, støtter i inneværende år driften av Hyops hydrogenstasjoner med i overkant av sju millioner kroner.
Men i forslaget til neste års statsbudsjett ble det understreket:
«Eventuell videre støtte til hydrogenstasjoner forutsetter at også næringslivet bidrar med en betydelig andel».
Les også: – Folk har mistet interessen for elbil
Statoil trakk seg
For et år siden la Statoil ned sine hydrogenstasjoner i forbindelse med at de sluttet med nedstrømvirksomhet.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Redningen ble å opprette et nytt aksjeselskap, Hyop, som har som formål å produsere og selge hydrogen til biler.
I 2012 bidro Transnova med å dekke underskuddet i selskapet.
Siden forslaget til statsbudsjett ble lagt fram, er kravet til privat bidrag mildnet noe, og det pågår diskusjoner for å hindre at pumpene stenges.
– Jeg er nå i ferd med å lage en oppdatert liste som synliggjør det som finnes av næringslivsbidrag i dag. Jeg ser ikke svart på driftssituasjonen for 2013. Dessuten har vi sterke støttespillere i Akershus fylkeskommune og Oslo kommune, sier Hyop-sjef Ulf Hafseld til Teknisk Ukeblad.
Les også: Turboen har revolusjonert dieselmotoren. Nå står bensinmotoren for tur
Intensjonsavtale
I dag driver Hyop hydrogenfyllestasjonene i Porsgrunn, Drammen og Økern i Oslo og har en intensjonsavtale om å drive den nye Hynor-stasjonen på Lillestrøm. Stasjonene fungerer ifølge Hafseld meget bra.
I tillegg er det en fyllestasjon på Gaustad tilknyttet EU-prosjektet H2 moves Scandinavia og en fyllestasjon for busser på Rosenholm tilknyttet EU-prosjektet Chic.
For Hyop, som Hafseld liker å kalle verdens største uavhengige hydrogenleverandør, handler det om å holde koken en stund til.
For et par måneder siden signerte nemlig hydrogenkreftene i de nordiske landene en såkalt MoU med Toyota, Nissan, Honda og Hyundai. Et premiss i avtalen er at landene sørger for å etablere en viss infrastruktur i løpet av perioden 2014-2017, mens bilprodusentene da vil gjøre dette til en arena for tidlig utrulling av nestegenerasjons hydrogenbiler - FCEV.
Det handler altså om å koordinere etableringen av fyllestasjoner og lanseringen av hydrogenbiler.
Les også: Slik blir fremtidens buss