Tyveri av verdifulle kobberledninger har lenge vært et stort problem for jernbanen.
For å få bukt med tyveriene har jernbaneverket byttet ut kobberkabler med aluminiumskabler langs enkelte strekninger. Det har vist seg å være en stor suksess.
Stort problem
I fjor ble det stjålet kobberkabler fra Østfoldbanen, Vestfoldbanen og Gardermobanen. Fra Gardermobanen ble det alene stjålet åtte kilometer kobberkabel fra banens jordingsanlegg, mens det langs Østfoldbanen alene ble utført 18 ulike tyverier.
Togtrafikken på Østfoldbanen måtte stanses midt på natten etter at kobbertyver gikk løs på signalanlegget på Østfoldbanen i oktober i fjor.
– Kobbertyveri har vært et stort problem langs deler av det norske linjenettet. Utfordringen har vært høy kobberpris, kombinert med lett tilgjengelighet. Det er alt for enkelt å komme seg fram til Jernbaneverkets kobberkabler, sier faglig leder for strømforsyning på Østfoldbanen, Jan Prang.
Han forteller at tyveriene nasjonalt koster Jernbaneverket flere titalls millioner kroner i året.
Les også: Kobbertyver stopper toget
Utelukkende positivt
Kobbertyverier er et internasjonalt problem.
– Tyvene drives av rekordhøye kobberpriser, forklarer Prang.
Tall fra Hydro Danmark viser at det bare i Mellom-Europa stjeles kobber fra jernbanelinjer til en verdi av 30 millioner euro.
For å redusere tyveriet i de utsatte områdene her hjemme, bestemte Jernbaneverket seg for å se på alternative løsninger.
– Vi hadde et møte med Hydro i Danmark, de hadde et produkt med aluminiumskabler med et helt spesielt isolasjonsmateriale som er veldig vanskelig å fjerne. Vi bestemte oss for å teste ut produktet, og har utelukkende hatt positive erfaringer med det, sier Prang.
Les også: – Det forskes nesten ikke på jernbane i Norge i dag
Venter på godkjenning
Etter at kobberkablene langs Østfoldbanen flere steder er erstattet med aluminium har ikke jernbaneverket opplevd tyverier der de før slet med det.
– Tyvene er nok såpass drevne at de enkelt ser forskjell på ulike metaller. Siden prisen de får for aluminium er under fire ganger lavere enn for kobber er de ikke interesserte, sier Prang.
Han forklarer at aluminiumskablene er mye lettere enn kobberkablene, og det er lett å se det ikke er kobber i dem.
I tillegg er de isolert med en type plast som er svært vanskelig å skrelle bort. Jernbaneverkets egne folk er nødt til å bruke spesialutstyr for å skrelle vekk plasten når de skal montere kablene, da det ville vært alt for tidkrevende å gjøre det uten verktøy.
Nå håper Prang aluminiumskablene vil bli typegodkjent, så de kan brukes som en del av jernbaneverkets standardmaterialer.
Les også: Slik vil de bygge hurtigtog på stylter
Kan bli standard
Dersom kablene blir godkjente, ser ikke Trude Isaksen, kommunikasjonssjef i Jernbaneverket region øst, bort fra at de vil tas i bruk også langs andre banestrekninger i Norge.
– Østfoldbanen har vært et prøveprosjekt. Det neste skrittet for å gjøre dette mulig andre steder er at vi får det typegodkjent. Deretter vil det være aktuelt å bruke dette andre steder i landet der det er problemer med tyveri, sier hun.
Les også:
Her er Jernbane-Norges nye stolthet