Jernbaneverket og byråkratene i Samferdselsdepartementet motarbeider lyntog i Norge, mener direktør i Norsk Industri, Stein Lier-Hansen.
Prinsipiell motarbeiding
Han sier til NRK at de prøver å underkjenne alle gode argumenter for at Norge skal satse på lyntog, og systematisk underkjenner alle utregninger og rapporter som ikke stemmer overens med meningene deres.
– I stedet har de nær sagt bestemt seg for å motarbeide den type fremtidsløsninger prinsipielt, sier han.
Må veies mer
Lier-Hansen viser blant annet til rapporten fra Deutsche Bahn, som slo fast at lyntog i Norge er lønnsomt.
– Analysene, utregningene og konklusjonene som Deutsche Bahn har kommet frem til, må vi veie langt mer enn utregninger gjort av konsulentfirmaer som ikke har erfaring med jernbanebygging, sier han til NRK.
Les også: Flertall for høyhastighetstog
Ikke første gangStein Lier-Hansen har også før uttalt seg varmt for høyhastighetstog.
I en kronikk på Norsk Industris hjemmesider tidligere i år skrev han blant annet følgende:
– Norge er et av de land i verden med størst potensial for forbedring av infrastrukturen. Det er min overbevisning at høyhastighetstog kan være løsningen, også for oss. Det er ikke snakk om å finne opp hjulet på nytt. Høyfartstog er ikke science fiction. I Europa har man satset på slike tog siden tidlig på 1980-tallet. Innsatsen tredobles nå, fram mot 2020. I dag tar det 7 timer å kjøre tog mellom Oslo og Bergen. Høyhastighetstog vil gjøre unna denne strekningen på 2 timer og 25 minutter.
Les mer: Slår et slag for lyntog