Med over 50 millioner reisende og besøkende i året er Oslo S landets viktigste kollektivknutepunkt. Men ifølge NSB vil ikke dagens Oslo S ha kapasitet til å takle jernbanens fremtidige behov.
Dessuten trenger Oslo S forbedringer på tilgjengelighet, orienterbarhet og fremkommelighet.
Les også: Derfor stenges Oslo S i sommer
Buss over buttspor
Spacegroup har på oppdrag fra Rom Eiendom designet fremtidens Oslo S. Nye gater og den futuristiske Krystallhallen på Jernbanetorget skal bringe byen nærmere togene.
En ny nord-sør akse, Stasjonsalleen, skal gjøre det lettere å ferdes gjennom området. I fotavtrykket til dagens Flytogterminal ser man for seg konferansehotellet Fjordporten med 400 rom.
Rom Eiendom regner med at byggestart for nye Oslo S i beste fall kan komme sommeren 2016.
Les også: Vil ha ny tunnel og nytt Oslo S
Et stort spørsmål er hvordan det fremtidige takarealet over buttsporene, spor som ender på Oslo S, skal utnyttes.
I dag er Oslo Bussterminals kapasitet sprengt i Galleri Oslo. Både Rom Eiendom, NSB og Ruter ønsker å bygge en ny bussterminal for rundt 40 busser på det fremtidge lokket over buttsporene.
– Oslo Byråd, Plan- og bygningsetaten og Statens vegvesen støtter forslaget, sier prosjektsjef Tor Saghaug i Rom Eiendom, til Teknisk Ukeblad.
Les også:
Disse tunnelene skal redde Oslo
NSB vil ha Oslotunnel før 2030
Vil ikke ha søyler
Jernbaneverket er skeptisk til planene fordi de frykter at nye søyler på perrongene vil hindre de reisende.
– Denne innvendingen oppfatter vi som veldig overdrevet. Søylene vil ikke være til nevneverdig hinder. Dessuten hadde ikke Jernbaneverket noe imot miljøskurene og automatene som ble plassert på perrongene, sier Saghaug.
Det har ikke lykkes TU å komme i kontakt med seksjonssjef Sjur Helseth i Jernbaneverket, men han har tidligere sagt at man ikke bør beslaglegge plattformarealer til store søyler eller andre hindringer.
– Målet er at plattformene skal fungere godt og gi en god opplevelse for passasjerene. Det ønsket er ikke mulig å innfri hvis det legges en bussterminal over sporet. Et slikt lokk vil kreve svære søyler som vil «spise» arealer, mener Helseth.
Les også:
Gardermoen sikter mot 65 millioner passasjerer
– Staten må ta ansvar for kollektivtrafikken
Advarer mot underdimensjonert infrastruktur