I september 2010 skrev Teknisk Ukeblad om Genans tunge lobbyvirksomhet for å vippe Ragn-Sells av den norske dekkgjenvinnings-tronen.
Selskapet hadde da hatt kontrakten i 10 år. I september signerte de en ny femårskontrakt verdt 450 millioner kroner.
Skjult deponering
Det reagerer Genan-sjef Thomas Becker på. I et brev sendt til miljøvernminister Erik Solheim mot slutten av fjoråret skriver han:
– Den vinnende virksomheten vil framover transportere en stor del av brukte norske dekk til såkalte civil engineering-formål i Finland og Estland, hvilket etter min oppfatning ikke har noe med gjenvinning å gjøre, men snarere er et ord for skjult deponering.
Gir problemet videre
Becker sier at Ragn-Sells skjærer dekkene i store stykker, legger dem i veifyllinger og losseplasser i utlandet og dermed skyver gjenvinningsansvaret over på framtidige generasjoner.
– Vår henvendelse til miljøminister Erik Solheim er ikke skrevet for å kritisere virksomheter som arbeider innenfor lovens rammer. Kritikken går på hvordan det i det hele tatt er mulig i en miljømessig framtredende nasjon som Norge å akseptere at gode ressurser som dekk går til den slags formål, presiserer markedssjef Lars Raahauge overfor Teknisk Ukeblad.
Les også: Kjemper om brukte bildekk
Ikke enig
Avdelingsdirektør Henrik Hallgrim Eriksen i Miljøverndepartementet påpeker at civil engineering-formål er lovlig.
– Ragn-Sells, som vant den aktuelle anbudsrunden, skal blant annet gjenvinne de kasserte bildekkene slik at de brukes som toppdekke til deponier. Dekke av deponier er viktig for å unngå ukontrollert lekkasje av miljøgifter og klimagasser. En dom i en EU-rettssak har slått fast at dette er å regne som gjenvinning, skriver han i en e-post til Teknisk Ukeblad.
Sto kun på penger
Genan gir seg imidlertid ikke. Becker skriver i brevet sitt at miljømyndighetene burde gjort mer for å få Norsk Dekkretur, som eies av landets dekk- og bilimportører, til å akseptere Genans tilbud – et tilbud også Veidekke Gjenvinning var med på.
Becker sier penger har vært tungen på vektskålen i anbudsrunden, ikke miljøhensynet.
Dette støttes opp av et brev sendt til Genan av konsulentfirmaet Albaran.
Her står det at Ragn-Sells’ tilbud var vesentlig bedre økonomisk sett, og at Genans tilbud var bedre på gjenvinningsløsninger.
Ragn-Sells: – Genan neglisjerer realiteten
– Ikke vårt ansvar
Eriksen i Miljøverndepartementet sier spørsmålet om penger ikke angår dem.
– Det er Norsk Dekkretur som har vurdert anbudene, Miljøverndepartementet har ingen rolle i dette, sier han.
Likevel påpeker Eriksen at departementet følger nøye med på hvordan norske dekk blir resirkulert.
– Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) arbeider med å vurdere miljøbelastningen knyttet til ulike gjenvinningsformer for kasserte dekk. På grunnlag av deres konklusjoner skal det vurderes om det er behov for å endre regelverket, skriver Eriksen.
Klif ønsker ikke ikke kommentere denne saken overfor Teknisk Ukeblad.
Til den tredje verden
Becker mener avtalen med Ragn-Sells også åpner for større eksport av brukte norske dekk til Afrika. Dette hevder han er umoralsk og går ut over Norges miljøkredibilitet.
– Norge har med rette et internasjonalt omdømme for miljø på det aller høyeste nivå. Det var derfor vært en stor skuffelse for oss å se hvordan miljøet og klimaet i spørsmål om brukte dekk har blitt prioritert helt sist, skriver han.
Les også: Dekkgjenvinning: – Må bruke ny teknologi