I dag offentliggjorde Statoil at de har gjort et betydelig gassfunn i King Lear-prospektet. Selskapet beregner funnet til å inneholde mellom 70 og 200 millioner fat oljeekvivalenter. Men selskapet tror det er mye mer å hente i området.
– Det er et stort oppsidepotensiale, og vi ser flere store muligheter i området. Vi har flere spennende prospekter i lisensene som vi kan utforske, sier letesjef i Statoil, Gro Gunleiksrud Haatvedt, til Teknisk Ukeblad.
Kan bli knutepunkt
Statoil vurderer allerede å bygge ut funnet med en selvstendig plattform, og tror området kan bli et nytt gassknutepunkt i Nordsjøen.
– Dagens funn er omtrent på størrelse med Skrugard i Barentshavet. Det er et svært væskerikt funn, og skaper stor verdi for oss, sier Gunleiksrud Haatvedt.
Hadde utblåsning
Statoil har fått mye data fra brønnene som er boret, og vurderer nå hvorvidt de skal bore en avgrensningsbrønn.
King Lear ble første gang utforsket i 1999, da Saga boret en letebrønn. Det hele endte med en enorm gassutblåsning, i og med at feltet er et såkalt HTHP-felt (high pressure, high temperature).
Les også: Statoil borer i marerittreservoar
Har lært
Hele industrien har tatt læring etter at Saga mistet kontroll over letebrønnen.
– Man etablerer rutiner i industrien i forhold til hvordan man opererer. Teknologisk har vi ikke gjort noe annerledes. Det handler om å ha brønnkontroll. Med det mener vi at vi har tett kontakt med Petroleumstilsynet, med leverandørene som borer brønnen og å lære våre folk de prosedyrene som trengs. Det er viktig å være tett på, sier Gunleiksrud Haatvedt.
Fulgt signalene tett
Statoil har fulgt alle signalene fra brønnen tett, og boreoperasjonen har gått uten noen uønskede hendelser.
Statoil mener dagens funn viser at Nordsjøen har et enormt uforløst potensiale.
– Det er klart at dette gir oss forhåpninger om å finne mer i modne områder, og vi har endret letestrategi hvor vi borer etter de store funnene. Men vi kan selvsagt ikke love å finne et Johan Sverdrup-felt hver gang vi gjør et funn, sier Gunleiksrud Haatvedt.
Les også:
Her er Statoils mest spennende brønner