STAVANGER: Store deler av området Nordland 6 ble åpnet for petroleumsvirksomhet allerede i 1994.
Området har vært midlertidig stengt siden 2001, og de fleste har antatt at det trengs en ny konsekvensutredning for å gjenåpne det.
Trenger ikke utredning
Men regjeringen har gjennomført juridiske vurderinger av spørsmålet, og konkludert med at det er fullt mulig å starte leteboring i området uten å gjennomføre nye utredninger.


– I de delene av Nordland VI som er åpnet for petroleumsvirksomhet er det faktisk og rettslig mulig å ha petroleumsvirksomhet i neste stortingsperiode. Det kan tildeles nye utvinningstillatelser og det kan foregå petroleumsaktivitet i de utvinningstillatelsene som allerede er tildelt, sier statssekretær Per Rune Henriksen (AP) i Olje- og energidepartementet til Teknisk Ukeblad.
Les også: Nytt oljefunn er trolig større enn Goliat-feltet
20 år gammelt dokument
Statsminister Jens Stoltenberg uttalte tidligere i vinter at det ikke ville være lurt å tillate oljeboring basert på en 20 år gammel konsekvensutredning.
Men nå har man altså konkludert med at det ikke skal gjennomføres utredninger i områder som Stortinget allerede har åpnet.
Statsministerens kontor henviser til Olje- og energidepartementet når Teknisk Ukeblad etterspør en kommentar fra statsministeren.
Vil stille krav
Henriksen i OED sier at det er mulig å ta hensyn til ny kunnskap selv om man ikke gjennomfører en ny konsekvensutredning.
– Det finnes omfattende oppdatert kunnskap om virkninger av petroleumsvirksomhet i det nordøstlige Norskehavet, inkludert åpnede og uåpnede deler av Nordland VI. Dersom det skulle bli besluttet å ha petroleumsaktivitet i åpnede deler av Nordland VI vil denne kunnskapen bli tatt hensyn til, sier han.
Strenge regler
Statssekretæren viser til at aktiviteten på norsk sokkel er strengt regulert.
– HMS-forskriftene innebærer blant annet at sikkerhets- og beredskapstiltak skal stå i forhold til risikoen i hver enkelt virksomhet. Dette innebærer at det i sårbare områder vil stilles strengere krav til virksomheten enn i andre mindre sårbare områder.
Les også:
Ap-ledelsen advarer mot partipisk om Lofoten
Det finnes ikke store nok skip til framtidige subseautbygginger

