De siste par månedene har Renault-Nissan benyttet bilmessene i Frankfurt og Tokyo til å vise fram åtte elbilkonsepter.
Les sakene: Nissan kommer med fire elbiler
Flesket til med fire nye elbiler
Dersom elektrifiseringen skjer i den takt den fransk-japanske alliansen håper/tror, må de samtidig bygge opp kapasitet for batteriproduksjon.
Klare for 500.000 årlig
Det har de kontroll på, framholdt Renault-Nissan-sjef Carlos Ghosn på en konferanse i Beijing i forrige uke.
– Alt er på plass, kapital og avtaler med forskjellige myndigheter, til at vi kan lage 500.000 batterier i året, sa Ghosn ifølge Reuters .
Det er Nissan/NECs felles selskap Automotive Energy Supply Corporation (AESC, stiftet i 2007) som skal bidra med litiumionebatteriene til samtlige av elbilene fra Renault og Nissan, i tillegg til batteribytteselskapet Better Place. Det planlegges fabrikker både i USA og Europa i tillegg til den på Nissans fabrikk i Zama, Japan.
Prioriterer land som Norge
Ghosn sa imidlertid ikke når konsernet skal nå denne kapasiteten. Nissan har tidligere overfor Teknisk Ukeblad opplyst at målet er å produsere 350.000 eksemplarer årlig av Nissan Leaf i 2012/2013.
Les også: Skal lage 350.000 Leaf i året


Ghosn understreket at Nissan-Renault kommer til å prioritere markedene der det finnes statlige støtteordninger for elbiler. Han mener at dette er nødvendig for å sikre elbilenes konkurransekraft i hvert fall i tre år til.
– Jeg vil ikke selge en elbil som koster 25 prosent mer enn en tilsvarende bil som går på bensin, sa han.