ÅS: En forskergruppe ved Universitetet for miljø- og biovitenskap skapte i oktober i fjor internasjonal oppmerksomhet da de identifiserte et enzym som kan gjøre produksjonen av 2. generasjon biodrivstoff basert på cellulose mer enn ti ganger hurtigere enn i dag.
Dermed senkes produksjonskostnadene og biodrivstoffet blir mer konkurransedyktig.
Samtaler
Nå lukter giganter på det store enzym-markedet på oppdagelsen.
– Vi opplever stor interesse fra enzymaktører, og vi er nå i samtaler med to av de virkelig store. Innholdet i samtalene er hemmelige og vi har ikke begynt å snakke om pris. Men hvis du sitter på noe som kan gå to ganger fortere enn andre produkter, sitter du på store beløp. Noe annet enn millionbeløp er ikke interessant, sier leder for forskningsteamet og professor Vincent Eijsink.
Etter det Teknisk Ukeblad erfarer, er det selskapene Novozymes og Genencor som skal være interessert i oppdagelsen.
Krevende
Det er svært vanskelig å bryte ned sukkeret i trestammen, som ligger som lange kjettinger av glukosemolekyler.
Det er en av årsakene til det aller meste av dagens 1. generasjon biodrivstoff er basert på mais eller planteoljer, som raps.
Forskerne, med Gustav Vaaje-Kolstad i spissen, fant ut hvordan de kunne akselerere nedbrytningen.
Etter at UMB-forskerne publiserte arbeidet i det vitenskapelige tidsskriftet Science har celluloseprodusenten Borregaard testet ensymet i sitt laboratorie.
De er storforbrukere av enzymer til nedbrytning av cellulose i etanolproduksjonen.
Les mer:
Enzymer er dyrt
– Enzymkostnadene kan gjerne komme opp i 25 prosent. Hvis enzymprodusentene kan dra nytte av denne oppdagelsen, vil den bidra til å gjøre etanolproduksjonen langt mer kostnadseffektiv, sier Borregaards direktør for forretningsutvikling, Gisle Løhre Johansen.
Professor Eijsink mener det han kaller "den biobaserte økonomien" har enormt potensial. Produkter kan i framtiden framstilles på nye, mer miljøvennlige måter ved hjelp av grønn kjemi.
– Markedet som går på enzymer i biomasse kommer til å bli et milliardmarked. Mangfoldige milliarder, mener Eijsink.
Les også: Advarer mot biodiesel i fossil diesel: – Svært mange kan bli syke