Det nye systemet skal installeres på fire nye bulkskip som bergensrederiet Kristian Jebsen har under bygging ved Nantong Mingde verftet i Kina. Skipene er på 33 500 DWT og propellen har en diameter på 5,2 meter.
Bedre virkningsgrad
– Får vi en prosent bedre virkningsgrad får vi samtidig også en prosent reduksjon i drivstofforbruket og dermed redusert miljøbelastning, sier Stig Elvestad hos Rolls-Royce Marine AS i Hareid.
For båter med en propell som har en hastighet på opptil 17 knop, har tester vist at det er mulig å redusere drivstofforbruket med ni prosent, men Elvestad tror at en forbedring på seks til åtte prosent kan være mer realistisk. Det pågår også arbeid med videreutvikling for skip som seiler med høyere hastighet. For båter med to propeller forventes besparingen å bli en del lavere.
Rolls-Royce startet utviklingen av det integrerte framdriftssystemet i 2004 og har vurdert mange konsepter for å optimalisere systemet.
– Sammen med det nye roret har vi et forbedret propelldesign som også gir mindre støy i skroget på grunn av mindre kavitasjon på propellspissen, sier Elvestad.
Det nye rordesignet gir også bedre manøvreringsegenskaper.
Hydrodynamisk forskning
Det ligger mye forskning i hydrodynamikk bak den nye konstruksjonen. Mye av dette arbeidet er gjort på Rolls-Royce sitt anlegg i Kristinehamn i Sverige der Rolls-Royce har egen forskningstank.
I tillegg er det også foretatt modelltester hos Marintek i Trondheim samt egne CFD-analyser (Computer Fluid Dynamics) av de forskjellige konseptene under utviklingsperioden.
Selv om det finnes svært mange og gode beregningsmodeller for både skrog, ror og propeller, forteller Elvestad at det ikke finnes like gode modeller på interaksjonen mellom de tre delene.
– Her er det vår brede kompetanse innen disse fagfeltene kommer inn slik at vi kan oppnå slike resultater, sier han.
Interesse
Markedet har vist stor interesse for dette nye systemet og Elvestad har stor tro på den økonomiske og miljømessige gevinsten vil gi positive virkning på salget framover.
Også hos rederiet Kristian Jebsen ser de frem til å få testet propellsystemet når de fire bulkskipene settes i drift fra neste høst forteller byggeansvarlig Karsten Eidsvik hos rederiet Kristian Jebsen.
– I utgangspunktet er det besparelse av drivstoff som er det viktige for oss og vi regner med at merkostnadene ved å investere i dette systemet vil være tilbakebetalt i løpet av fire år, sier han.
Fakta
Kandidat: Rolls-Royce
Konsept: Integrert ror og propell