I dag annonserte regjeringen at den øremerker 130 milliarder kroner til et nytt veiselskap som skal planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde sju større veistrekninger de neste 20 årene.
Totalt har strekningene en samlet lengde på over 550 kilometer og befinner seg fra Åsen i Nord-Trøndelag til Kristiansand i Vest-Agder:
- E39 Lyngdal – Ålgård
- E18/E39 Kristiansand – Lyngdal
- E18 Langangen – Grimstad
- E6 Kolomoen – Moelv
- E6 Moelv – Ensby
- E6 Ulsberg – Melhus
- E6 Ranheim – Åsen
Selskapet skal for øvrig finansieres med statlige midler og med bompenger. Det er fremdeles uklart hvor store utbedringene blir på hver enkelt strekning.
Les også: Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge
Ikke stykkevis og delt
– For å få til et moderne samferdselsnett må vi bygge effektivt og helt, ikke stykkevis og delt. Dette selskapet gir oss et nytt verktøy – et selskap som har utbygging som sin viktigste oppgave, sier leder av transportkomiteen på Stortinget Linda Hofstad Helleland (H) til NTB.
Hun presenterte planene sammen med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fra Frp og de samferdselspolitiske talsmennene Hans Fredrik Grøvan (KrF) og Abid Raja (Venstre).
Les også: Ny billig-Tesla får firhjulstrekk og større rekkevidde
Mer OPS
Samarbeidspartiene vil også bevilge mellom tre til seks milliarder kroner til OPS (offentlig-privat samarbeid). Med OPS får private aktører ansvar for både å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde veier.
Forrige uke omtalte imidlertid Teknisk Ukeblad en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt som viser at de OPS-finansierte veiene hadde dårligere kvalitet enn tradisjonelle veiprosjekter.
Les også: Nytt EU-direktiv kan koste norske bileiere dyrt
Dette mener entreprenørene
Teknisk Ukeblad har snakket med tre av de største entreprenørene i Norge for å høre hva de tenker om det nye selskapet.
Kommunikasjonsdirektør Pål P. Syse i Skanska Norge håper på raskere veibygging.
– Vi forventer at regjeringen vil bruke dette selskapet som et verktøy for å ytterligere forsere samferdselsutbygginger i Norge, sier han til Teknisk Ukeblad.
Les også: Her støpes brua på 48 timer
Vil ha mer forutsigbarhet
– Vi er også opptatt av veiselskapet får handlingsrom fra regjeringen. I handlingsrom legger vi at det får styre bevilgninger, får tidlig definerte veistrekninger og velge kontraktsformer. Vi håper også at selskapet kan håndtere utvikling- og planleggingsfasen bedre enn det som har skjedd i Norge tidligere. Selskapet og anleggsnæringen bør kunne bli verdensmestre på dette, mener han.
– Vi håper at vi nå kan få samarbeidsmodeller som skaper gjensidig forutsigbarhet både for dem som eier og bygger veiene, og at dette gir merverdi til alle parter. Det er vår bønn, sier Syse.
Les også: Forskere klør seg i hodet over mystisk kumlokk-fenomen
Håper på mer ansvar
Konsernsjef Arne Giske i Veidekke håper på sin side at entreprenørene får større ansvar.
– Det viktigste for Veidekke er hvordan selve utbyggingen gjennomføres. Vi ønsker at det i større grad benyttes totalentrepriser, der entreprenøren får et større ansvar for prosjektering og bygging av veien. Vi har fortsatt mye å sette oss inn i når det gjelder hvordan det nye selskapet skal fungere, og jeg må derfor ta alle forbehold, sier han.
– Jeg ser at OPS med større grad av statlig finansiering er et sentralt grep. Det betyr i så fall økt bruk av totalentreprise. Det er positivt, men det er viktig med en gradvis innfasing. De legger også opp til mer sammenhengende og rasjonell gjennomføring, noe vi naturligvis stiller oss positive til. Når det gjelder finansiering, så er det positivt at den flyttes ut av de årlige statsbudsjettene og blir forutsigbar og langsiktig, sier han.
Les også: Vil bygge bru av gamle hangarskip
Vil ikke miste kompetanse
Giske er på den andre siden redd for at viktig fagkompetanse kan forsvinne.
– Det jeg foreløpig stiller spørsmål ved er oppsplitting av sårbare fagmiljøer. En av bransjens største utfordringer er tilgang på kompetanse. Dersom det er slik at veiselskapet skal hente sine folk fra Statens vegvesen, kan det være fare for at fagmiljøene svekkes, sier han.
Positive
Kommunikasjonssjef Terje Stachnik Hansen i NCC skriver i en epost til Teknisk Ukeblad at de stiller seg positive til det nye selskapet.
– Tydelige rammebetingelser er en forutsetning for å kunne realisere prosjekter raskest mulig. NCC har målsetting om å være en ledende entreprenør på veibygging i Norge. Vi er i utgangspunktet positive til OPS som samarbeidsform, og erfaringer fra andre land viser at dette er effektivt når det gjøres riktig, skriver han.
– Store OPS-prosjekter vil åpne for økt konkurranse fra internasjonale selskaper – derfor er vi opptatt av at konkurransen må skje på like vilkår, skriver Hansen.
Les også:
37000 registrerte skred: Dette er Norges 5 farligste veier
Superbru over Norges dypeste fjord skal tåle en skipskollisjon
Her står entreprenøren både for utbygging, drift og vedlikehold