I går avslørte Teknisk Ukeblad at Kina ikke vil være til stede på verdens mest betydningsfulle skipsfartsmesse.
Les saken:
Nå viser det seg at kineserne også holder tilbake samtalene med Statoil om mulig skifergassamarbeid i Kina.
Liten framdrift
I fjor høst sa Statoil at de var interessert i å sikre seg andeler i kinesiske skifergassfelt. Kina kan bli svært dominerende på gassmarkedet med skifergass, noe som kan bety billigere LNG som følge av redusert import til Asia.
Etter at Nobels fredspris ble tildelt den kinesiske menneskerettighetsforkjemperen Liu Xiaobo, har Kina vært tilbakeholdne mot Norge.
– Vi har signalisert overfor Kina at vi er interessert i muligheter innen skifergass, og jobber med å få til avtaler. Vi har ikke fått noen konkrete beskjeder om at samtalene er stoppet opp, men når fremdriften ikke er så god som man håper på er vi bekymret for utfallet, sier informasjonssjef i Statoil, Bård Glad Pedersen, til Teknisk Ukeblad.
Forstår ikke
– Er det nobelprisen som legger en demper på forhandlingene?
– Vi har fulgt med på den politiske debatten som har vært i kjølvannet av tildelingen, men nobelprisen er tildelt av nobelkomiteen, ikke av Statoil, sier Glad Pedersen.
Tidligere har Statoils internasjonale direktør for undersøkelse og produksjon, Peter Mellbye, sagt at fredsprisen har lagt en demper på det kinesiske samarbeidet.
– Vi lider fortsatt fra det faktum at kineserne ikke helt forstår hvorfor vi gjorde dette, sa Mellbye til DN.no for kort tid siden.
En farse
Kina har kalt tildelingen er farse, og har kanseller flere møter med norske myndigheter. Som Teknisk Ukeblad skrev i går, har kinesiske shipping-selskaper også trukket seg fra messen Nor- Shipping, som skal foregå i Oslo i mai.
Les også:
I januar oppstod rykter om at Statoil hadde inngått en avtale med Kina om andeler i skifergass, og var i gang med boring. Dette avviser Glad Pedersen.
– Vi har sagt at det er et potensial i kinesisk skifergass, og at vi kan være en positiv bidragsyter i utvinningen av dette. Vi var blant de selskapene som tidlig så potensialet i skifergass, og var tidlig inne i USA, sier Glad Pedersen.
Les også:
Store ressurser
Kina har som mål at ti prosent av energimiksen skal komme fra gass i 2020, opp fra nåværende fire prosent. Det er langt under gjennomsnittet på verdensbasis og i Asia, som har 11 prosent.
Det er estimert at Kina sitter på rundt 30 milliarder kubikkmeter med skifergass, men landet mangler teknologi og erfaring for å kunne utvinne ressursene optimalt.
Les også: Skifergass «verre enn kull»
Kinesiske selskaper søker seg derfor utenlands for å skaffe seg erfaring og importere teknologi, senest i Nord-Amerika. I desember kjøpte China National Offshore Oil Company (CNOOC) seg inn i Chesapeake Energys Niobara skifergassprosjekt. Det åpner for teknologioverføring og gir CNOOC et fortrinn i sitt eget hjemland.
Auksjon
I 2009 inngikk USA og Kina en avtale om å utveksle skifergassteknologi og promotere bilaterale investeringer i skifergassindustrien.
I mars la Kina ut åtte skifergassfelt for auksjon. Budrunden er lukket for utenlandske selskap, men deltakelsen av kinesiske selskap med internasjonal erfaring har blitt utvidet.
Les også: Statoil friskmelder gassmarkedet
Sterk økning
Kinesiske naturgassfelt er fortsatt uutviklet, mye på grunn av at kinesisk politikk har prioritert oljeutvinning, men også på grunn av mangel på infrastruktur og teknologi.
Ifølge det internasjonale energibyrået (IEA) kommer Kinas energikonsum til å øke med 75 prosent innen 2035. Økt bekymring for forurensning, vedvarende energimangel i visse områder og økning av oljeimport kan være motiverende faktorer i satsingen på skifergass.
Les også: Hemmeligholder skifergass-resultat