Banen er ment å bli en høyhastighetsbane, skriver The New York Times, som har en større reportasje om saken onsdag.
Toppmøte
Den avgjørende strekningen å bygge ut blir mellom Kunming, hovedstad i Yunnan-provinsen, og Laos' hovedstad Vientiane.
Startskuddet for byggingen skulle gått under Asia-Europa-toppmøtet i Vientiane midten av november, der Kinas statsminister Wen Jiabao var til stede, men seremonien fant ikke sted, skriver den amerikanske avisen.
20.000 kinesiske arbeidere er ventet til Laos for å legge skinnegangen.
Les også: Europa - Australia på 90 minutter
Kritisk
En konsulent for FNs utviklingsprogram UNDP sier til The New York Times at byggevirksomheten i det nordlige Laos vil gjøre Laos til en «søppelfylling» hvis Laos godtar lånebetingelsene som er tilbudt av Kinas eksport- og importbank.
Prisen for byggingen i Laos er anslått til 7 milliarder dollar, nesten like mye som Laos' årlige BNP, uten at Laos vil få særlige fordeler av jernbanen.
Også Den asiatiske utviklingsbanken ADB, Verdensbanken og Det internasjonale pengefondet (IMF) har advart Laos mot prosjektet, men det er vedtatt i Laos' nasjonalforsamling.
Strategisk
Avisen siterer også Singapores tidligere utenriksminister George Yeo, nå leder for transportselskapet Kerry Logistics Network, et av de største i Asia. Han mener banen blir bygget til tross for innvendingene.
– Kina vil ha en høyhastighetsbane fra Kunming til Vientiane, sa han i en tale nylig til ASEANs Business Club i Bangkok.
– Det store målet er Bangkok. Det er et stort marked med mange muligheter. Derfra til Dawei i Myanmar. Det vil sette Kina i stand til å omgå Malakkastredet, tilføyde han ifølge The New York Times.
Det smale Malakkastredet er akilleshælen i transporten av olje fra Midtøsten til Kina, ikke minst om det skulle oppstå en konflikt i Sør-Kinahavet.
Les også:
Kina åpnet verdens lengste hurtigtogrute
Dette toget skal sveve i 500 km/t
Kina bruker 740 milliarder på t-bane