Den planlagte lyntogbanen i Sverige skal gå fra Stockholm til Jønkøping og derfra til Gøteborg og Malmø/København.
Den har en anslått kostnad fra det svenske Trafikverket på 170 milliarder svenske kroner, og det skal bygges for hastigheter på opptil 320 kilometer i timen.
Selve byggeperioden skal vare i minst ti år.
Hemmelig tilbud
Det kan vi gjøre bedre, mener det kinesiske selskapet China Railway Construction, som har sendt et hemmelig tilbud til den svenske riksdagens trafikk-komité.
De mener at de kan gjøre unna hele byggingen på fem år ved å bygge banen på "stylter" fem meter over bakkeplan, skriver SVT, som har fått innsyn i tilbudet.
Les også: Nå går hurtigtoget mellom Oslo og Stockholm
Prefabrikerte elementer
Selve byggingen gjøres ved hjelp av prefabrikerte betongelementer på mellom 20 og 32 meter som rulles ut oppå seks meter brede betongpeler.
Å bygge på bru gjør også at man sparer mye grunnarbeid, og man trenger heller ikke like stor banebredde som på konvensjonell bakkeplassert jernbane.
Til sammen mener det kinesiske selskapet at de kan spare inn 25 milliarder av prisen på høyhastighetsprosjektet, slik at det vil lande på 145 milliarder svenske kroner.
Les også: Nytt fremdriftssystem skal gjøre høyhastighetstog dobbelt så raske
Reiser til Kina
Så interessant synes trafikk-komitéen tilbudet er at de sender delegasjoner til både Kina og Japan i løpet av de nærmeste ukene for å studere jernbane på bru.
– De påstår jo at de kan bygge hele det svenske høyhastighetsnettet på bare fem år, og det er veldig interessant for oss. Vi får granske påstandene deres, men vi ser jo at de bygger jernbane både i eget og andre land med høy hastighet, sier komitéleder Karin Svensson-Smith (MP) til SVT.
Les også: Vil bygge svevetog i USA. Pris: 65 milliarder for fem mil