Kina har sett med misunnelse på norsk krillfiskesuksess. Nå vil de være med på suksessen og vil sikre seg det mest moderne fartøyet. Det betyr norske leveranser.
Først og fremst er designen norsk, men det kan også bli leveranser både av skips- og fiskehåndteringsutstyr.
Maritime Partner: Ålesund-selskap skal bygge to nye losbåter
Detaljer gjenstår
Wärtsilä Ship Design leverer en designpakke på et VS 6206 fiskefartøy med fabrikkanlegg til det kinesiske designselskapet Hansai Marine & Offshore Design i Shanghai. Dette selskapet lager anbudsgrunnlag og konstruksjonstegninger for verft.
– Verft er ikke valgt ennå, men vil bli avgjort i løpet av første kvartal, sier administrerende direktør Ove Wilhelmsen i Wärtsilä Ship Design til TU.
Hansai Marine & Offshore skal eie båten, og leie den ut til fiskeriselskapet Jiangsu Sunline Deep Sea Fishery Co.
Sårbart område
Fiskefartøyet blir verdens største og mest moderne i sitt slag. Det blir 115 meter langt og skal ha plass til 99 personer om bord. Krillfisket skal foregå i Antarktis, i et verdensarvområde.
– Det betyr at de stilles en del spesielle krav til fartøyet, deriblant dobbeltskrog. Men det skal ikke gå i is, og har derfor ikke isbrytende skrog, sier Wilhelmsen.
Plass for norsk utstyr
I og med at Wärtsilä ikke har detaljdesign, og verft og utstyrsleverandører ikke er valgt, har skipsdesignerne på Stord laget et hovedarrangement der det er satt av plass til typiske Wärtsilä-komponenter, deriblant framdriftssystem.
– Vi har en åpen design slik at rederi og verft kan velge selv, forteller Wilhelmsen.
– Men vi har innhentet spesifikasjoner og tekniske krav og mål fra norske leverandører av fabrikkanlegg og fiskehåndtering. Kineserne er veldig interessert i å oppnå samme kvalitet på produktene som norske fiskere. Det kan derfor være gode muligheter for at de vil velge mye norsk utstyr, sier han.
Gode kontakter
Wärtsilä Ship Design, med hovedkontor i Fitjar på Stord, har lokalkontor i Shanghai. Tilstedeværelsen i Kina og et godt forhold til det kinesiske klasseselskapet, CCS, har vært viktig for å få kontrakten.
Det norske selskapet har kontrakt med China Oilfield Services (COSL) på både ankerhåndterer og PSV-er. Ni skip er klasset i CCS, og derigjennom er det knyttet viktige kontakter, mener Wilhelmsen.
Nye tanker og teknologi
Da Kina bygget opp China Classification Society til et moderne klasseselskap for en del år siden, så de mye til Norge og Det Norske Veritas.
– Vi designer mye etter DNV-filosofi. CCS pleier å ha lite innvendinger, sier Wilhelmsen.
For det nye fiskefartøyet har Wärtsilä bygget inn det de kaller innovative fiske- og foredlingsteknologier som gjør at krillfisket kan utføres både gjennom konvensjonell tråling med not, eller gjennom kontinuerlig pumping. Det er en ny teknologi som forbedrer kvaliteten på fisken.
Ettersom fisket i Antarktis skjer langt fra både land og hjemhavn, vil fartøyet ha en stor fabrikk om bord der krillen foredles, blant annet til Omega 3-olje.
Fornybar diesel: Oslo-fergene har gått en måned på fornybar diesel
Fornøyd kunde
Sjefen for Jiangsu Sunline Deep Sea Fisheries Co, Wang Zhi, sier i en pressemelding at fartøyet representerer en ny generasjon løsninger for krillfiske.
– Et fartøy som skal fiske i de røffe og sensitive arktiske farvannene må ha en design som er pålitelig, miljøvennlig, og som gir høy sikkerhet for mannskapet. Vi mener Wärtsilä har lyktes innenfor alle disse områdene, sier Wang Zhi.
Serviceskip: Første skip med X-Stern er kommet til Ulsteinvik
Mange referanser
Wärtsilä Ship Design har over 40 års erfaring, og over 4000 fartøy er bygget med selskapets design.
Listen inkluderer mer enn 250 fiskefartøy og noen av verdens mest avanserte LNG-drevne skip.
Wärtsilä Ship Design har merket økt interesse for nye båter til krillfiske, både fra norske og utenlandske fiskebåtredere. I tider der offshoremarkedet har tørket inn, er det utvilsomt godt å ha flere bein å stå på.
- OV «Bøkfjord»: Kystverket gjør helomvending: Gjør om nytt skip til hybrid