Det hevder i hvert fall nestsjefen i det kinesiske flyvåpenet, general He Weirong, i et intervju med den statskanalen CCTV i forbindelse med 60-årsjubileet for folkerepublikken.
– Vårt nye kampfly er snart klart for første testflyging, siteres He på i flere medier, deriblant Aviation Week .
8-10 år
Flyet har ikke noe offisielt navn ennå, det betegnes ofte som J-XX, og det finnes heller ingen bilder.
Det har imidlertid vært kjent lenge at Kina jobber med minst to kampfly med stealthteknologi, altså innenfor det vi i vesten kategoriserer som femtegenerasjon, men som kineserne kaller fjerdegenerasjon.
Foreløpig finnes det kun ett operativt femtegenerasjons kampfly i verden, nemlig amerikanernes F-22 Raptor, konstruert av Boeing og Lockheed Martin.
Sistnevnte står som kjent også bak F-35 Lightning II, valgt av blant annet Norge, som blir det andre operative kampflyet innenfor femte generasjon. Men Kinas fly er ikke nødvendigvis langt etter:
– Slik det ser ut nå, vil flyet kunne settes inn i tjeneste i løpet av ytterligere åtte til ti år, uttalte den kinesiske nestkommanderende.
– Etterretningstabbe
Erklæringen kan ses på som et svar på USAs forsvarsminister Robert Gates' uttalelse fra 16. juli i år der han bombastisk avviste at Kina vil ha noe femtegenerasjonsfly før 2020.
Samt at landet maksimalt ville ha en håndfull slike kampfly i 2025.
Dersom Kinas kampfly følger den skisserte tidsplanen og blir operativt allerede i 2017, kommer det F-35 i forkjøpet i flere av partnerlandene i JSF-programmet.
– Man kan stille seg spørsmålet til hvordan amerikansk etterretning har tatt så feil i dette spørsmålet, kommenterer Richard Fisher ved International Assessment and Strategy Center overfor Aviation Week .
Han sier at Kina trolig jobber med to kampfly, hvorav det ene sikter seg inn mot kapasiteten til luftherredømmejageren F-22 Raptor.
Han tror også at saken vil reise ny debatt om hvorvidt det var riktig å stoppe F-22-produksjonen på drøyt 180 enheter.
Asia
Den kinesiske stealthutviklingen er langt fra den eneste som foregår i Asia. Både Japan, Sør-Korea, Russland og India jobber med femtegenerasjons kampfly.
I Japan arbeider Mitsubishi Heavy Industries, som blant annet har bygd versjoner av F-15 og F-16, med et nytt kampfly med den foreløpige betegnelsen ATD-X. Japan forsøkte opprinnelig å anskaffe F-22, men ble stanset av eksportforbudet.
Sukhoi har siden tidlig 2000-tall jobbet med Russlands første stealthfly, PAK FA/T-50, som etter planen skal i lufta det nærmeste året. En indisk versjon utvikles parallelt i samarbeid med Hindustan Aeronautics Limited (HAL).