I løpet av bare to år vil kinesiske jernbanemyndigheter anlegge 42 nye høyhastighets jernbaner til passasjertog som er designet for hastigheter på rundt 250 km/t.
Kina har allerede i dag flere og lengre høyhastighetsbaner enn noe annet land i verden.
I 2012 vil det kinesiske nettet av høyhastighetsbaner være på hele 13 000 kilometer – mer enn resten av verden til sammen, skriver danske Ingeniøren .
Verdensbanken
Dette kommer frem i en ny rapport fra Verdensbanken som yter finansiell støtte til en del av Kinas jernbanenett.
Ifølge Verdensbanken er det ingen andre land i verden som er i nærheten av å ha en så ambisiøs plan som det Kina har for høyhastighetstog og nye jernbaner.
Halverer reisetiden
I dag kjører konvensjonelle kinesiske høyhastighetstog med hastigheter opp til 350 km/t på 8000 kilometer skinnegang.
Strekningen mellom Beijing og Shanghai åpner neste år, og reisetiden mellom de to gigantbyene vil bli halvert til bare fem timer.
Planlegger til 2020
De kinesiske myndighetene har en planleggingshorisont som for tiden rekker frem til 2020.
Da skal høyhastighets nettverket dekke 16 000 kilometer.
Ambisjonen er at 90 prosent av befolkningen skal kunne reise med høyhastighetstog.
Fornuftig
Ifølge Verdensbankens ansvarlige for transportprosjekter, John Scales, er den kinesiske megasatsingen på høyhastighetsbaner fornuftig.
– Høyhastighetsbanene vil frigi kapasitet til mer godstransport på de konvensjonelle strekningene, noe det vil bli god bruk for når man tar Kinas økonomiske utvikling i betraktning, sier John Scales til nyhetsbyrået Reuters.
Skreddersydd for lyntog
Han mener også at store deler av Kina er skreddersydd for høyhastighetstog.
– I det sørøstlige Kina er befolkningstettheten ekstremt høy og landet er preget av mange storbyområder med stort passasjerpotensial, sier Scales.
Økonomiske advarsler
Samtidig advarer Verdensbanken mot prisen for utbyggingen, som ifølge kinesiske myndigheter er budsjettert til mer enn 1.300 milliarder kroner frem til 2020.
– De kinesiske myndighetene skal være påpasselige med at gjelden til jernbaneprosjektene ikke løper løpsk. Finansieringen av denne satsingen vil være preget av lange tilbakebetalingstider og store renteutgifter, sier John Scales.