Spørsmålet er hvordan myndighetene vil avgiftsbelegge bilen som er nærmere en ren el-bil enn andre hybrider.
– Vi er litt usikre på hvor fort denne plug-in-hybriden blir tatt inn til Norge, fordi myndighetene ennå ikke har bestemt hvordan den skal avgiftslegges. Slik det ser ut nå, er jeg redd den blir dyr, sier direktør Kåre Foss i Autoindustri AS til TU.no.
Plug-in allerede i år
Autoindustri inngikk tidligere i år avtale om agentur på kinesiske BYD – et akronym for det mer velklingende navnet Build Your Dreams.
BYD blir ikke bare det første kinesiske bilmerket som blir importert til Norge. BYD kan også bli først i verden med å produsere plug-in-hybridbiler for salg.
Mens de største bilprodusentene Toyota og General Motors anslår at de vil slippe sine første plug-in-hybrider på markedet i 2010, har BYD annonsert at de starter produksjonen allerede i løpet av 2008. I første omgang myntet på hjemmemarkedet, mens Europa skal få gleden av bilene i løpet av de neste to årene.
– Urimelig
Ingen vet foreløpig hva slags avgifter disse bilene får når de kommer til Norge.
Bilavgiftene regnes ut med grunnlag i CO 2-utslipp, effekt og vekt. Elbiler er fritatt dette samt moms, mens hybridbiler som for eksempel Toyota Prius, har et lite vektfradrag og slipper avgifter for elmotoren.
Omvendt av Prius
– Dagens hybridbiler er bare 10-20 prosent elektriske. Det er bensinbiler som får litt elhjelp. Med plug-in-hybridene er det motsatt. De vil være 80-90 prosent elektriske. Det vil være urimelig at en elbil skal fritas alle fire avgiftselementer og ikke en plug-in-hybrid, sier Foss.
Han får støtte av Konrad Pütz, rådgiver for transport og miljøteknologi i Bellona:
Miljøgevinst
– Det er viktig at vi får et avgiftsnivå for plug-in-hybridene som reflekterer de store miljøgevinstene ved at de i stor grad går elektrisk. Og det er viktig at avgiftssystemet blir bestemt raskt, slik at produsenter og importører tør satse i Norge, sier Pütz.
- Vi følger med og prøver å følge med på det som foregår. Vi ser at plug-in-teknologien er på trappene og at slik det virker akkurat nå, faller den mellom to stoler, sier seniorrådgiver i Toll- og avgiftsdirektoratet, Jan Magnussen.
- Vi vil skrive til departementet og gjøre oppmerksom på at denne teknologien faller utenfor reglene, så er det en politisk beslutning å gjøre noe med det, legger han til.
Snakker sammen
Ifølge direktør Finn Tandberg i Bilimportørenes Landsforening (B.I.L) er blant andre de i dialog med departementet om saken.
– Det kommer nok ingen ting om plug-iner for 2009, men det bør på plass innen 2012 da EUs krav om et maksimalt gjennomsnittlig utslipp på 120 gram CO 2 trår i kraft. Dersom regjeringen ønsker, vil vi gjerne komme med innspill til et nytt avgiftssystem, sier Tandberg.
Stor rekkevidde
I grove trekk vil BYDs produktspekter bestå av tre modeller – liten, mellomklasse og stor – med tre ulike motoralternativer – bensin, elektrisk eller hybrid, det BYD kaller dual mode (DM).
BYD har 120.000 ansatte og er en av verdens ledende batteriprodusenter. Det er jernfosfatbaserte litium-ionebatterier som sørger for framdriften i el- og hybridbilene.
Ifølge kineserne selv har de i dag elbiler med en rekkevidde på 30-40 mil, og en plug-in-hybrid som kan lades opp og kjøre 10 mil på elektrisitet før forbrenningsmotoren må starte.
Passer i Norge
– Dette er kjempespennende. Nisjeteknologi er i ferd med å bli høyst anvendbart for vanlige norske familier. Slike plug-in-hybrider løser noen av de utfordringene elbiler fortsatt står overfor, sier Konrad Pütz.