ØLENSVÅG: En novemberdag regner det slik det bare kan regne på Vestlandet. COSL Drillings nyeste borerigg COSL Promoter ligger til kai, og flere hundre mann arbeider intenst med å ferdigstille riggen.
Den er leid inn av Statoil for å bore på Troll-feltet, og der skal den være i åtte år.
Stor vekst
I løpet av de siste årene har det kinesiskeide riggselskapet COSL Drilling bygd opp en voldsom organisasjon i Norge, og økt fra rundt 200 til nesten 800 ansatte. Veksten har gått raskt, ettersom dagens eiere overtok det som da het Awilco i 2008.
Den halvt nedsenkbare riggen COSL Promoter er selskapets tredje borerigg som leveres. Det er også en fjerde rigg under bygging ved selskapets kinesiske verft. Den skal stå ferdig i 2014.
Når den fjerde riggen leveres, regner administrerende direktør Jørgen Arnesen med at selskapet øker bemanningen til nærmere 1000 ansatte.
Les også:
Industriroboter skal revolusjonere oljebransjen
Advarer om rompetroll i evakueringsinstrukser
10 000 søkere
Til tross for et presset marked for fagfolk, har ikke COSL Drilling hatt noen problemer med å vekke interessen blant fagfolket.
Med over 10 000 søkere, har Jørgen Arnesen kunne gå gjennom søknader i ro og mak. Han har også klart for seg hvem han ønsker å ha med på laget.
– Vi har hatt en formidabel vekst, men ønsker også å bruke tid på å ansette riktig. Vi ønsker blant annet at det skal være skandinaviskspråklige arbeidere på riggene. I tillegg er vi opptatt av at folk er ærlige, har en genuin motivasjon og samarbeider bra, sier Arnesen.
Men Arnesen og COSL er ikke det eneste selskapet som skal hente inn flere hundre mennesker de neste årene.
Behov for 2700
Ifølge COSLs oversikt er det nå 19 nybygde rigger som er på vei inn i norsk sektor. Det vil skape et behov for omtrent 2700 offshoreansatte.
– Vi kommer til å ansette erfarne mennesker, men vil også spe på med nyutdannede og lærlinger. Slik kan vi skape opprykksmuligheter og tilhørighet blant de ansatte. Vi kan ikke satse på å stjele folk fra konkurrentene våre, sier Arnesen.
Men det er begrenset hvor mange nyutdannede selskapet kan ta inn på kort tid. Arnesen mener det vil være forsvarlig å ta inn mellom 20 og 30 nyutdannede i året.
– I løpet av tre år klarer vi ikke å rekruttere nok nyutdannede. Men vi kommer til å strekke oss langt for å ikke måtte hente folk utenlands. Det er ikke alle selskap som har den filosofien, sier Arnesen.
Les også:
Forventer 200 milliarder i investeringer på sokkelen
Piloter blir syke av Nordsjø-helikopter
Kultur er viktig
– Hvorfor vil dere ha det slik?
– Vi planlegger å være i Norge veldig lenge, og med det 20 til 30-årsperspektivet er det mer kostnadseffektivt å ansette en person som bor i Stavanger enn en som vi må fly inn fra Italia. Kultur og godt miljø er også viktig Vi ser at mange som jobber offshore gjerne vil snakke sitt eget språk med kolleger. For boligriggene våre som opererer både i Norge og Storbritannia, har vi valgt å ha en blanding av skandinaviske og britiske mannskaper, sier Arnesen.
Ifølge Arnesen går det foreløpig greit med rekrutteringen, men det store presset vil komme først i 2014.
I tillegg til storstilt rekruttering, står riggbransjen overfor andre utfordringer. Ifølge riggutvalget gjør særnorske krav på rigger at kostnadene på vår side av nordsjøgrensa blir milliarder av kroner dyrere enn våre naboland med petroleumsvirksomhet.
Arnesen mener at de særnorske kravene er gode, og at det slettes ikke er så mye dyrere å bygge en rigg som skal inn på norsk sokkel.
Dyrt å bygge om
– I dag kan man regne med at det koster omtrent 25 millioner dollar ekstra å bygge en rigg for norsk sektor, sammenlignet med britisk sektor. Det er ikke store summer i det totale bildet. Det som koster penger, er å bygge om eldre rigger fra internasjonal til norsk sektor, sier Arnesen.
I et slikt tilfelle vil selskapene, avhengig av riggens tilstand, måtte beregne opp mot 200 millioner dollar ekstra for å tilfredsstille de norske standardene.
– Å fire på kravene for å enklere tilpasse rigger for norsk sokkel, mener jeg blir galt. Det eneste vi oppnår da, er å få enda flere eldre rigger på norsk sokkel. Det ønsker vi ikke. Det må heller bygges flere nye rigger i de segmentene vi trenger, sier Arnesen.
Søsterriggen COSL Innovator lå ved kai i Ølensvåg i nærmere et halvt år før den kom i operasjon. Arnesen tar sikte på at arbeidet med COSL Promoter går raskere, og at riggen forlater Ølensvåg i løpet av desember.
Les også:
Disse riggene gikk det galt med