Selskapets Norden-avdeling, MTR Nordic, har fått med seg debatten i Norge om privatisering av Flytoget.
– Vi følger godt med på den slags muligheter. Både flytoget og T-banen i Oslo er interessant, sier konsernsjef Peter Viinapuu i MTR Nordic til Dagens Næringsliv.
Lav risiko
Han opplyser at Norden, på grunn av lav risiko for korrupsjon, samt avregulering innen samferdsel, er et viktig vekstmarked for MTR.


Han viser til overtakelsen av T-banen i Stockholm for fem år siden, og sier T-banen i Oslo er av interesse.
– Det har vi diskutert med Oslo kommune. I Stockholm har vi vist at privatisering ga økt tilfredshet og bedre punktlighet, sier Viinapuu.
Les også: Derfor er superbuss et rimeligere alternativ enn trikk
Fredet ut 2015
Samferdselsbyråd Guri Melby (V) i Oslo sier det er uaktuelt å diskutere privatisering av kollektivtrafikken i Oslo nå.
– Dagens ordning ble senest vedtatt av bystyret i fjor høst. Sporveien er midt inne i et effektiviseringsprogram og er fredet ut 2015. Så har bystyret sagt at det vil komme tilbake med en ny vurdering etter det, sier Melby.
Les også:
Hvem skal drifte en av verdens farligste jernbaner?