NEW YORK: Det massive Art Deco-bygget i 111 Eight Avenue fyller et helt kvartal.
Da Google i 2010 kjøpte eiendommen for 1,9 milliarder dollar, hadde de rundt 2000 ansatte i New York.
Nå er de 4000, spredd over 11 etasjer og 270.000 kvadratmeter.
Halvparten av de ansatte ved New York-kontoret jobber med teknologi, den andre halvparten med salg og marked. Mange er på en eller annen måte tilknyttet media, men her utvikles også produkter som Google Maps og Google Docs.
Se bildene: Se Googles tøffe Oslo-kontor
– Hei, vi er kolleger
Bygningsmassen er faktisk større enn hovedkvarteret Googleplex i Mountain View, California, og de enorme gulvflatene gjør at folk bruker sparkesykler for å bevege seg fra én avdeling til en annen. Mange av de ansatte har aldri sett hverandre.
Når noen skal intervjues, kobles PR-apparatet på. Det er tydelige føringer for hvem som får si hva.
– Hei, jeg er Becca, sier kommunikasjonsmedarbeideren til sin norske kollega, software-utvikleren Kjetil Ørbekk.
– KayJay, svarer Kjetil.
Han har et sånt navn som amerikanere verken klarer å uttale eller å skrive. Derfor er han i Google kjent som KJ Orbekk.
Googles Norge-sjef: – Google kunne vært norsk
Internasjonalt miljø
Google vinner de fleste kåringer over hvor IT-studenter drømmer om å jobbe. Hvert eneste år mottar de over en million søknader – til rundt 4000 ledige stillinger.
En av dem som har sluppet gjennom nåløyet er altså Kjetil Ørbekk fra Gjøvik.
– Så vidt jeg vet er jeg eneste nordmann på New York-kontoret, sier han.
På teamet har han folk fra Taiwan, Nepal , India, USA, Kina og Russland. Foruten engelsk er programmering deres felles språk. Det går mye i Linux.
Sammen jobber de med backend-utfordringer for annonsestyringssystemet DoubleClick for Publishers, som mange større nettsteder benytter seg av for å maksimere effekten av sine kampanjer.
Utgivere kommer til Google med sine ønsker – Kjetil & co. gjør hva de kan for å løse dem.
Se bildene: Se Googles hemmelige datasentre
NTNU-utdannet
Kjetil har en master i teknologi innen datateknikk fra NTNU.
På veien fikk han med seg et år ved University of California i San Diego. Det var her han for første gang kom i kontakt med Google, og som tilfellet også var med mange av kollegene, startet det hele med en sommerjobb. I oktober 2012 fikk han fast jobb.
For tiden har han kontorplass i 10. etasje, med utsikt til Empire State Building. Sånn har det ikke alltid vært.
– De flytter oss litt rundt i bygget, sier Kjetil.
– I tillegg til rent praktiske hensyn tror jeg det henger sammen med filosofien om at man lærer noe nytt av å ha andre miljøer rundt seg, sier kommunikasjonsarbeideren Becca Ginsberg.
Les også: Larry Page var på studiebesøk hos Fast
Innovasjonskultur
Hun opplyser at en av Googles grunnleggende ideer om å tilrettelegge for innovasjon består i å skape såkalte «casual collisions»:
Lokalene er innredet for at ansatte med ulik fagkompetanse skal støte på hverandre på uformelle arenaer. Mange av de gode løsningene oppstår like gjerne i heisen eller over en matbit, som på planlagte møter.
– Jeg setter pris på den interne kulturen for konstruktiv kritikk. Stor grad av åpenhet gir mye feedback, og jeg lærer utrolig mye av kolleger, både innen eget fagområde og ellers. Det er alltid noen å spørre om råd, sier Kjetil.
De uformelle møteplassene er mange: Fra et enormt spillrom og en Lego-byggeplass, til tredemøller og bibliotek. Og ansatte er aldri mer enn 30 meter unna gratis mat.
– Med så mange avkoblingstilbud på jobben – blir det til at man bruker dem?
– Ikke så mye for min del. Teamet mitt pleier å gå trappene opp og ned til juicepressa i 4. etasje hver dag. Det er 144 trinn hver vei. Da får vi både et avbrekk fra arbeidet og litt sirkulasjon i kroppen, sier Kjetil, som på fritiden er en ivrig løper.
Les også: EU sier Google-brukere har «rett til å bli glemt»
Tar ned hindrene
Når Google innreder sine lokaler, er et sentralt poeng å stimulere til innovasjon:
– Vi er opptatt av å ta ned hindrene. Derfor har vi noe vi kaller «Tech stops», hvor ansatte kan få umiddelbar hjelp med PC- og mobilproblemer, enten det gjelder hardware eller software. Vi har også små rekvisitalagre i avdelingene, for å sikre at folk finner det de trenger av kabler og annet essensielt tilbehør uten at det tar tid og krefter, sier Becca Ginsberg.
Ansatte i Google velger selv hva slags PC og telefon de vil jobbe på. Erfaring fra et bredt spekter modeller og operativsystemer er nødvendig for å forstå brukeropplevelsen knyttet til ulike tjenester.
Becca Ginsberg viser oss rundt i ulike avdelinger, som hver har sin genuine New York-identitet: Vi går gjennom teaterdistriktet og lokale Meat Packing District. Det er møterom i gamle trikker og i en typisk, liten New York-leilighet. De har graffiti på veggene og subway-rister i gulvet.
– Alle Google-kontorer har en lokal identitet og mye humor i detaljene. Men vel så viktig er det at lokalene er funksjonelle. I en gammel bygning som denne har det vært mye jobb å bygge om til åpne landskaper og en moderne infrastruktur, sier hun.
– Apropos infrastruktur – hva slags internettlinjer snakker vi om i dette lokalet?
– Det er konfidensielt, men jeg kan avsløre at de er solide, ler Ginsberg.
– Dessuten jobber vi skybasert, noen som blant annet sikret at vi ikke mistet arbeidskapasitet under Hurricane Sandy, da folk ikke kom seg på kontoret.
Telefon- og møterom ligger tett i korridorene, og alle har integrerte systemer for videokonferanser. De bruker selvfølgelig Google Hangouts, og før vi vet ordet av det er også Googles nordiske PR-ansvarlige Christine Sørensen med i samtalen, fra København.
Les også: Lærer bort matte med hip hop
Frihet og kontroll
Google er, med unntak av praksisjobber, Kjetils første arbeidsplass. Han har derfor ikke så mye å sammenligne med når vi spør om hva som er unikt ved å jobbe hos Google, men han vet hva han selv setter mest pris på:
– Jeg får faglig utfordrende oppgaver i en skala som overgår det meste annet, og jeg jobber med talentfulle mennesker som lærer meg mye. I tillegg styrer jeg i stor grad mine egne prosjekter.
– Vi har en ganske flat struktur i Google, sier Christine Sørensen.
– Men vi dyrker en prestasjonskultur og har seriøs prosjektstyring. Man avtaler med sin sjef hva man skal bruke tiden til, så får mange deretter en stor grad av frihet i hvordan oppgavene utføres.
– Med frihet følger gjerne ansvar – hvordan måler dere individuelle resultater?
– Generelt legger vi mer vekt på coaching enn kontroll, men to til fire ganger i året har vi en formell review hvor vi går igjennom hva som er oppnådd i forhold til avtalte mål. Og vi setter ambisiøse halvårsmål, sier Sørensen.
– Uformelle 1:1-møter med sjefen skjer oftere, gjerne ukentlig eller annenhver uke, tilføyer Kjetil.
– Er det mange som må slutte fordi de ikke lever opp til forventningene?
– Det er ikke sånn at man hele tiden må nå alle mål, men samtidig er ikke Google en bedrift hvor man kan sitte og gjøre ingenting. Hvis man ikke har den nødvendige driven, og hele tiden ønsker å flytte produktene fremover, så er trolig Google feil arbeidsplass, sier Sørensen.
Egne prosjekter
Konkrete turnover-tall ønsker hun ikke å oppgi.
– Hva med de berømte 20 prosentene av arbeidstiden som ansatte kan bruke til egne prosjekter – hvordan styrer dere dem?
– Alle har ikke slike prosjekter, denne tidsbruken skal også avtales med sjefen. 20 prosent egendefinert prosjekttid ligger der som en mulighet, fordi det én medarbeider brenner for ofte kan ha verdi for mange andre, men prosjektene må ha noe i seg for at vi skal prioritere dem, sier Christine Sørensen.
Kjetil har foreløpig ikke noe eget 20 prosent-prosjekt.
– Bruker dere lønn som et vesentlig virkemiddel for å holde på flinke folk? Får alle ansatte tilbud om aksjer?
– Lønnsforhold kan jeg ikke kommentere, annet enn at vi har konkurransedyktige betingelser, sier Christine Sørensen.
Les også: Google fikk ja til å sende internett-ballonger over Norge
– Alltid et kurs å ta
111 Eight Avenue tilhørte opprinnelig havnevesenet i New York. Da det sto ferdig i 1932, hadde det halvannen ganger mer gulvflate enn Empire State Building, og var byens største.
Til tross for modernisering, er det ikke vanskelig å se at det er bygget i en annen tid. Snirklete trappeganger og gamle rør er tatt vare på, det meste malt i Googles røde, gule, blå og grønne logofarger. Den største heisen kan fortsatt løfte en 18 hjuls semitrailer.
I gangene henger det oppslag om ting som skjer. Underholdning. Ukentlige spør sjefen-møter med Larry Page og Sergey Brin. Kurser.
– Det finnes alltid et kurs å ta, sier Kjetil.
Hvordan skrive en effektiv email, hvordan mestre stress. Tilbudene er mange.
– Vi gjør regelmessige medarbeiderundersøkelser hvor vi spør hva de ansatte ønsker mer kunnskap om, så kjører vi interne kurs, sier Becca Ginsberg.
Kursene går i arbeidstiden, så igjen er det snakk om frihet i den ene enden og vissheten om at det kommer en evaluering av resultater i den andre.
5 spørsmål: Hva er den største utfordringen ved personvern?
Langt hjem
Også måltidene er mulig å fortape seg i. Stjernekokker kommer ukentlig innom Googles kantiner på gjesteopptredener. Det er varmmat, kaldmat, vegetar, fisk og kjøtt, desserter og snacks. Hver dag.
Sunn mat står innbydende og lett tilgjengelig på bordene, mens fett og sukker er stuet bort i hyllene under, et tiltak som blant annet har tatt ned dagsforbruket av M&Ms med 20.000.
– Jeg har ikke sett så mange matpakker her, sier Kjetil.
– Så mange potensielle distraksjoner underveis i arbeidsdagen – fører dette til at Google-ansatte er mye lenger på jobb enn andre?
– Det kan jeg ikke si noe om på vegne av andre enn meg selv, men jeg føler ikke noe press på å jobbe mange sene kvelder. Tvert imot er mitt inntrykk at lederne setter pris på at man dyrker flere interesser enn jobb, og en av fordelene ved å jobbe i New York, er at man er i annen verden så snart man går ut av døra. På hovedkontoret i Mountain View er nok mange i større grad del av et rent teknologimiljø også på fritiden.
– Ser du for deg at du blir her resten av livet?
– Det er et flott sted å jobbe, og jeg har ingen planer om å slutte. Men det er litt langt fra familien på Gjøvik, sier Kjetil.
Les også:
10 teknologier som aldri tok av