Når tusener av Think, Buddy, Reva og andre elbiler skal rulle rundt på veiene, må de kunne få ny strøm og det fort. Selskapet Better Place vil plassere ut tusenvis av ladestasjoner over hele landet hvor folk parkerer i flere timer.
Selskapets forretningsmodell handler om å etablere stasjoner for batterilading og batteribytte, samt software for dette. Det California-baserte selskapet har skaffet 200 millioner dollar for å etablere en ambisiøs satsing på elbilinfrastruktur.
Leter etter partner i Norge
Teknisk Ukeblad har omtalt Better Place tidligere, da direktør for forretningsutvikling, Hans de Boer, var i Norge for å møte potensielle partnere for prosjektet her i landet.
I Danmark samarbeider Better Place med energigiganten Dong. Selskapet har gjort fremstøt mot det norske markedet, og etter det Teknisk Ukeblad kjenner til er det ennå ikke inngått noen avtale med norske kraftselskaper.
Under bilmessen i Frankfurt annonserte selskapet det som trolig er den største avtalen om kjøp av elbiler noen sinne.
Jobber tett med Renault
Selskapet, som jobber tett sammen med Renault, har inngått en avtale om å kjøpe ikke mindre enn 100.000 eksemplarer av Renault Fluence, som skal på veiene i Danmark og Israel innen 2011.
- Fra 2011 vil vi ha et nettverk og batterilade- og byttestasjoner i Israel, Danmark og flere andre land. Det gjør at vi kan bestille 100.000 elbiler fra Renault, sier gründer Shai Agassi.
Inngå partnerskap
Ifølge Renault-sjef Carlos Ghosn skal Fluence ZE lanseres først i Israel i samarbeid med batteribytte-selskapet Better Place.
Han forteller at selskapet har jobbet tett med Better Place i utviklingen av den nye bilen, som gjør at selskapet ligger to år foran andre bilselskaper i utviklingsløypen.
– Nå jobber vi hardt for å inngå nye partnerskap med myndigheter og energiselskaper. Per i dag har vi 30 konkrete samarbeid, men det vil komme flere snart, opplyste Renault-Nissan-sjefen.
Trenger software
Samtidig har selskapet inngått en avtale med elektronikkselskapet Flextronic om leveranse av infrastruktur for 100.000 ladestasjoner i Danmark og Israel.
- Men vi trenger ikke bare infrastrukturen til å lade elbiler. Vi trenger også software for å styre dette. Vi har en smartcomputer som installeres i bilen og kan planlegge ladingen til de ulike bilene. På den måten unngår vi et sammenbrudd i strømnettet når alle kommer hjem fra jobb og skal lade samtidig, sier Agassi.
Flest siden T-Forden
Den visjonære gründeren, med bakgrunn fra toppledelsen i it-selskapet SAP, mener at det ikke har vært en større flåte av biler som drives av annet enn bensin og diesel siden T-Forden kom i 1908. Nå tror han at 50 prosent av alle nye biler i land med Better Place-infrastruktur vil være elektriske innen 2020.
- Innen neste Frankfurt-messe, i 2011, er ikke dette en visjon lenger, men en realitet, sier han og avslutter med å postulere at 15. september 2009 var starten på den elektriske æra, og forhåpentligvis starten på slutten på oljeæraen.