Norge har allerede en påbegynt hydrogenvei mellom Oslo og Stavanger. Nå kan elbilene få sitt motstykke.
To hurtigladingskorridorer
Zero tar nå initiativ til å bygge opp to hurtigladingskorridorer, det vil si strekninger med stasjoner for hurtiglading. Den ene parallelt med Hydrogenveien, den andre mellom Oslo og Steinkjer.
– Målet er å få satt opp 6-7 hurtigladingsstasjoner neste år, og komplettere strekningene med enda flere ladestasjoner året etter, forteller Bjørnar Kruse i Zero til Teknisk Ukeblad.
Miljøbevegelsen har sendt ut prosjektbeskrivelse til en rekke potensielle samarbeidspartnere og søker i tillegg om offentlig støtte fra Transnova som i høst har 50 millioner kroner å dele ut til bygging av nye ladestasjoner.
Vil teste flere systemer
Folk som lader elbilen sin hjemme i garasjen i dag, med 230 volt og 10 ampere, kan forvente en maksimal effekt på 2,3 kW. Ergo tar det noen timer å lade bilen, enten det er en Buddy med 14 kilowattimers batteri eller en Think City med 28 kWh-batteri.
Zeros plan er å teste ut flere ladesystemer, blant annet det som kan bli den europeiske industristandarden: 400 volt trefase og 63 ampere. Da er maksimaleffekten rundt 43 kW. Dog må elbilsystemene tåle den kraftige effekten.
– En viktig del av prosjektet blir å se på sikkerhet og batterilevetid knyttet til hurtiglading. Det er ikke så likefrem som det kanskje virker. Her har norsk elbilindustri muligheten til å ligge i tet, sier Kruse.
De kanskje viktigste partnerne for denne typen infrastrukturbygging er naturligvis energiselskapene. Foreløpig har prosjektet flest kontakter langs E6-ruta med endestasjon Steinkjer.
Der ligger hovedkontoret til Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (NTE).
Viktig demonstrasjon
– Dette er spennende og interessant og vi ser på hvordan dette kan kombineres med våre egne tanker rundt elbiler. Vi som nettselskap vil uansett spille en rolle i en framtidig elbilinfrastruktur, sier Erik Hatling som er forretningsutvikler i NTE.
Han avventer den endelige prosjektplanen fra Zero og regner at det blir tatt en avgjørelse om NTE blir med i prosjektet litt senere i høst.
Positive er de også rundt Mjøsa:
– Det er veldig bra dersom man nå lykkes å komme i gang med et konkret prosjekt. Vi er opptatt av å gjøre ladbare biler kjent for folk, og dette vil være en ypperlig demonstrasjon, sier Erik Longva som er daglig leder i Energiråd Innlandet på Hamar – et samarbeid mellom Hedmark og Oppland fylkeskommuner og Eidsiva Energi.
Rekkeviddefrykt
En del av prosjektet vil være å studere hvordan en hurtigladingsstasjon i bysentra som Oslo, Stavanger og Trondheim påvirker elbilbruken.
Kruse viser til erfaringer fra Tokyo Electric Power Company (Tepco) som har en flåte Mitsubishi i-MiEV til bruk for sine ansatte. Elbilene ble kjørt relativt lite og kort inntil Tepco installerte en hurtigladingsstasjon.
Da økte elbilbruken dramatisk, selv om hurtigladeren knapt var i bruk. Bare vissheten om at den eksisterte tok knekken på den såkalte rekkeviddefrykten. Altså redselen for å bli stående med flatt batteri.
– Saktelading vil nok fortsette å være den viktigste måten å lade en elbil på. Men for å oppnå mer utstrakt bruk av elbilen, er hurtigladingsstasjoner et nødvendig tilskudd, mener Kruse.