Toyotas nye hydrogenbil Mirai er nå lansert i Norge.
De få kundene som får kloa i en slik bil trenger neppe å bekymre seg for at den nye teknologien bryter sammen med det første, iallfall ikke om de siste månedenes testing i Tyskland gir et representativt bilde:
- Koster mindre og yter mer: Så store framskritt har Toyota gjort med sin hydrogenteknologi
Brenselcella fungerte optimalt
KJ Tech Services i Hamburg er nettopp ferdig med en test der de på oppdrag fra Toyota har kjørt ett eksemplar i gjennomsnitt 16 timer om dagen i 107 dager, og tilbakelagt 100 000 kilometer på tyske veier.
Åtte sjåfører jobbet to skift om dagen, seks dager i uka både på landevei, i bykjøring og på autobahn uten fartsrestriksjoner.
Det ble fylt hydrogen cirka 400 ganger, til sammen i overkant av et tonn drivstoff.
Dekkene ble skiftet to ganger, og bremseklossene foran ble skiftet. Men det ble ikke rapportert om noen mekaniske problemer.
Særdeles viktig var at brenselcella har fungert ett hundre prosent i hele perioden.
– Det var også tilfelle ei uke der temperaturen falt til minus tjue grader, uten at det oppsto noen problemer knyttet til kaldstart, opplyser prosjektleder Patrick Hake i KJ Tech Services.
- «Framtidsbilen» ble lansert i Europa i fjor høst: – Dette er første bølge hydrogenbiler
400, ikke 550 km
Det er altså mye som tyder på at driftssikkerheten på Toyota Mirai er upåklagelig.
Men slik forbukere flest har vent seg til at den offisielle rekkevidden på elbiler er umulig å oppnå vinterstid, gjelder noe av det samme også for den hydrogenelektriske bilen.
Ifølge NEDC-tallene har Toyota Mirai et forbruk på 0,76 kg hydrogen per 100 km og en rekkevidde på 550 kilometer.
Den reelle rekkevidden mellom hver fylling på vinterstid har vist seg å være cirka 400 km, ifølge produsentens egne beregninger.
På en annen side har ikke Mirai hatt noen problemer med å takle den norske vinterkulda, ifølge Toyota Norge, som har hatt bilen på vintertesting siden januar.
Selskapet har tenkt å selge inntil ti Toyota Mirai i Norge i år. Flere enn dette har ikke fabrikken kapasitet til.
Prisen er 609.500 kroner ferdig levert.
- Trosser virkningsgraden: Derfor produserer japanerne hydrogenbiler
Vann som fryser
Kuldegrader kan være problematisk for hydrogendrevne biler. Samtidig som strøm blir produsert av brenselcellen, dannes det vann på luftsiden (katoden) som kan hindre tilgangen på oksygen til katalysatoren (platina).
Som Teknisk Ukeblad tidligere har beskrevet, løser Toyota dette på flere måter:
For det første blåses vann i cellene ut under nedstengning, slik at det er lite vann igjen i systemet når det er forventet kuldegrader.
Det er også et problem at vannet som produseres når cellen startes opp kan fryse og blokkere strømningskanalene. For å få en raskest mulig temperaturstigning i stabelen under oppstart, må varmekapasiteten til stabelen være lav.
Desto mindre stabelen er, desto mindre energi skal det til for å varme denne opp til temperaturer over frysepunktet. Og desto raskere går det.
Ifølge Toyota har Mirai blitt parkert utendørs i 17 timer i temperaturer ned til -30°C og likevel oppnådd hundre prosent effekt fra brenselcella 70 sekunder etter oppstart.
Ifølge Toyota har de oppnådd bedre ytelse på de nye cellene takket være utformingen med et finmasket kanalnettverk som optimaliserer luftstrømmene.
Konvensjonelle strukturer benytter relative enkle strømningskanaler der luft og vann strømmer i de samme kanalene. Nå har platene fått en spesiell utforming som gir mer turbulent strømning av luft og en «dryppnese» som bidrar til bedre fjerning av det produserte vannet.
- NEL («norsk elektrolyse») har noen hemmeligheter som gjør deres elektrolysører energieffektive: «Coca-Cola-oppskrift» kan gjøre hydrogen til nytt norsk industrieventyr
Mange nye hydrogenstasjoner
Ambisjonen er å selge langt flere Mirai her til lands i årene fram til 2020.
Da vil også trolig hydrogeninfrastrukturen være bygget ut i langt større grad enn i dag.
Uno-X Hydrogen AS har planer om å bygge minst tjue nye hydrogenstasjoner innen den tid.
Den første fyllestasjonen bygges i Sandvika i Bærum kommune og skal bruke overskuddsenergi fra et plusshus til å produsere hydrogen.
Parallelt er selskapet Hyop AS i ferd med å bygge ut og ruste opp fem hydrogenstasjoner i Oslo-regionen i løpet av 2016.
- Det finnes knapt hydrogenbiler: Allerede konkurrerer selskapene om å levere drivstoff