TeRRA heter suv-konseptet som Nissan tar med seg til bilutstillingen i Paris senere denne måneden.
Bak et spennende skall, som konsepter ofte er, skjuler det seg en del spennende teknologi.
83 prosent lavere kostnad
TeRRA er en FCEV, altså en hydrogenbil/brenselcellebil.
Nissan har hentet drivlinja fra sin kjente elbil Leaf og plassert på framakslingen, mens bakhjulene har hver sin navmonterte elmotor. Disse får strøm fra brenselcella.
Nissan har konstruert brenselceller siden 1996. Cellestacken som sitter i dette konseptet ble vist fram i oktober i fjor og ble da sagt å være 50 prosent mindre enn forrige versjon.
Like interessant er det Nissan sier nå, nemlig at produksjonskostnaden for denne brenselcella kun er en sjettedel av det den var i 2005.
Les også: Her kjører landets første hydrogenbuss
Klar for masseproduksjon
– TeRRA er en ren konseptbil, men den signaliserer at Nissan er klar for å masseprodusere elektriske biler med brenselceller når hydrogen blir allment tilgjengelig, heter det i pressemeldingen.
Nissan oppgir effekttettheten i brenselcella til hele 2,5 kW/l.
Til sammenligning har brenselcella i Hyundai FCELL, som deltar i EUs demonstrasjonsprosjekt H2moves Scandinavia her i Norge, en effekttetthet på 0,64 kW/l.
Les også: Priuspappaen venter hydrogendatter
Renault/Nissan/Daimler
I fjor høst presenterte Nissan sitt såkalte Green Program 2016.
Der uttalte Renault-Nissan-sjef Carlos Ghosn at ambisjonen var å investere tungt i brenselceller.
– Den andre bølgen nullutslippsbiler som kommer etter elbilene, vil være brenselcellebiler fra Renault-Nissan-alliansen og vår strategiske partner Daimler, sa han.
Han fortalte da at de to bilkonsernene var på et stadium der de studerte og sammenlignet hverandres brenselcelleteknologier.
Les mer her: Ny hydrogenbil fra Nissan og Daimler