IT

Klarer Facebook å endre måten vi bruker mobil på?

Satser på app-til-app-lenker og anonym login.

Svein-Erik HoleSvein-Erik HoleDigitalredaktør i TU Media
1. mai 2014 - 14:09

Da Facebook-boss Mark Zuckerberg onsdag sparket igang utviklerkonferansen F8 i San Francisco, var det for første gang siden 2011.

Siden den gang har det skjedd endel:

Antallet mobile brukere av Facebook har tredoblet seg, og annonseomsetningen på mobil har økt fra nesten ingenting i 2011 til 59 prosent av selskapets totale omsetning i første kvartal 2014.

Derfor fokuserer deltakerne på årets F8 naturlig nok mer på mobil-apper enn på desktop.

– Folk forventer at Facebook skal hjelpe dem å bygge sine apper og gjøre dem lønnsomme. Det forsøker vi å få til, sa Mark Zuckerberg i sin åpningstale, som i likhet med resten av konferansen er filmet og distribuert slik at også vi utenforstående får et innblikk i F8.

Les også: Nå vil Facebook vite hvor mye du trener

AppLinks

Deltakerlista på F8 er dominert av utviklere og entreprenører som ønsker å skape produkter og tjenester sammen med Facebook, og motivasjonen for de fleste er at verdens største sosiale nettverk gir dem en inngangsport til flere brukere.

I «The Garage» stiller ingeniører fra Facebook og Instagram opp og hjelper til med å fikse bugs i deltakernes apper, og gir dem råd om bedre løsninger.

Samtidig blir spennende nyheter lansert på scenen.

En av de viktigste sto Facebooks produktutviklingssjef Ilya Sukhar for, da han introduserte AppLinks - en ny standard for dyplenking som lar brukerne hoppe fra app til app uten å gå via en nettleser.

- URL-er oppfører seg ikke som de burde i mobilapper. Brukerne blir fanget av mobile nettlesere, innledet Sukhar. - Det finnes ingen fornuftig måte å gå via lenker direkte til det stedet du ønsker å være i en annen app.

Et eksempel på hvordan AppLinks er tenkt brukt:

Du trykker på en lenke til en Spotify-låt i Facebooks Messenger-app, og kommer direkte til låta inne i Spotify-appen, uten å måtte gå omveier om en mobilside som ber deg logge inn.

AppLinks skal gjør det enkelt å manøvrere mellom ulike apper - uten å bruke nettleser.
Du trykker på en lenke til en Spotify-låt i Facebooks Messenger-app, og kommer direkte til låta inne i Spotify-appen, uten å måtte gå omveier om en mobilside som ber deg logge inn.AppLinks skal gjør det enkelt å manøvrere mellom ulike apper - uten å bruke nettleser. Facebook

Video: Se hæren kjøre stridsvogn med Oculus Rift

Ny bransjestandard?

Facebook er på ingen måte alene om å tenke på denne problemstillingen. Ulike former for app-til-app-lenking er allerede mulig med iOs, Android og Windows Phone, men virker forskjellig hos hver av dem.

Aktører som deeplink.me og URX tilbyr løsninger, men har ikke maktet å etablere en bransjestandard.

Det er her Facebook ser sin mulighet:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Sagt opp ulovlig i verneperioden
Sagt opp ulovlig i verneperioden

Med over en milliard månedlige brukere på mobil, og hundretusener av tredjeparts-apper som bygger på Facebook-plattformen, håper de å kunne etablere AppLinks som den nye standarden.

Tunge aktører som Hulu, Venmo og Pinterest annonserte igår at de allerede er igang med Applinks, mens Spotify og flere andre har inngått avtaler om fremtidig samarbeid.

I tillegg har Facebook selv kontroll over flere av verdens mest brukte apps, som Instagram og WhatsApp - i tillegg til at de nå tvinger sine egne brukere til å benytte Messenger-appen hvis de vil sende meldinger til andre Facebook-brukere.

Open source

AppLinks er en open source-løsning, som i første omgang er utviklet for iOs, Android og Windows Phone. Mer vil komme. Løsningen legger også til rette for en sømløs flyt med lenker fra websider til apps.

- Vi ønsker å gjøre det veldig enkelt for å utviklere å sende en bruker til det stedet de ønsker å gå til, for så å komme tilbake. Det kan de nå gjøre ved å benytte vår åpne kode, og dette virker på tvers av alle plattformer, sa Sukhar.

Facebook har nå over en milliard månedlige brukere på mobile plattformer.
- Vi ønsker å gjøre det veldig enkelt for å utviklere å sende en bruker til det stedet de ønsker å gå til, for så å komme tilbake. Det kan de nå gjøre ved å benytte vår åpne kode, og dette virker på tvers av alle plattformer, sa Sukhar.Facebook har nå over en milliard månedlige brukere på mobile plattformer. Facebook

Les også: Riktig musikk gir bedre konsentrasjon på jobben

Anonym login

Personvern var også høyt oppe på agendaen under F8.

- Folk forlanger kontroll over hvordan informasjonen de deler behandles. Dette tar vi seriøst, sa Mark Zuckerberg i sin åpningstale, før han introduserte et par nye funksjoner som skulle underbygge utsagnet.

Den ene kalles ganske enkelt Anonymous Login. Dette er en innloggingsløsning som gjør at du kan logge på tredjeparts-apper uten å dele verken Facebook-identitet, mailadresse eller andre personopplysninger.

Facebook vil da vite hvem du er, appens eiere vil ikke.

- Det er derfor ikke en fullstendig anonym login. Du tester bare ut en app uten å avsløre din Facebook-identitet, kommenterer Gartner-analytiker Brian Blau overfor CBS News.

Hvis du etter å å ha testet ut en ny app ønsker å gå over til en ordinær Facebook Connect-login, kan det fikses med noen få tastetrykk.

Les også: Tre tjenester du bør slutte å betale for

Ny Facebook Connect

Facebook Connect får også en oppgradering. Den viktigste nyheten her er at brukerne får mer kontroll over hvilke data de vil dele med tredjepartsaktører. Innstillingene kan individuelt tilpasses hver app man bruker Facebook Connect til å logge på.

Det innføres dessuten strengere krav til hvordan apper kan poste innlegg på Facebook på dine vegne.

- Facebooks nye privacy-grep kan bidra til å stilne noe av kritikken hvordan data blir delt, konkluderer Brian Blau overfor CBS News.

Les også: Derfor er WhatsApp annerledes enn andre IT-selskaper

Det blir nå enklere å begrense hvilke data man ønsker å dele med tredjeparts-apper tilknyttet Facebook.
Det blir nå enklere å begrense hvilke data man ønsker å dele med tredjeparts-apper tilknyttet Facebook. Facebook

Årlig begivenhet

Mark Zuckerberg lover at F8 skal bli en årlig begivenhet, og annonserer allerede nå at neste års konferanse vil finne sted i San Francisco 25. mars.

Kilder: Facebook, CBS News, Techcrunch liveblog, Mashable

Les også:

23 år gamle Mathias sa nei til jobb i Facebook

Hver 37. time tjener Apple inn et operahus  

10 tips til deg som bruker Spotify på mobilen  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.