For å oppfylle samferdselsminister Kleppas løfte om tipp topp vei- og jernbanestandard innen 20 år, må budsjettene mangedobles, mener to professorer ved NTNU og BI, samt Rådgivende Ingeniørers Forening.
Utenlandske entreprenører
– Hvis Kleppa skal få rett, vil det bety en dramatisk satsing på vedlikehold. Når det gjelder veier, er det mange steder ikke nok med ny asfalt, veikroppen må også skiftes ut. En mangedobling av budsjettet kan ikke utelukkes, sier professor Inge Hoff ved institutt for bygg, anlegg og transport på NTNU til Teknisk Ukeblad.
– Det vil ikke være tilstrekkelig med norske entreprenører. Utstrakt bruk av utenlandsk arbeidskraft må til for å oppfylle Kleppas løfter. Men jeg har ingen tro på at hun har ordene sine i behold, sier Hoff.
Må mangedobles
Professor i økonomisk historie ved Handelshøyskolen BI, Sverre Knutsen, viser til det Statens vegvesen har hevdet.
– De har selv sagt at veiforfallet vil ta 65 år å rette opp med dagens utbedringstakt. Jeg kan vanskelig skjønne at Kleppa vil få rett med dagens investeringer. Enten må disse mangedobles, eller så må det komme andre investeringsløsninger utenom statsbudsjettet, sier Knutsen til Teknisk Ukeblad.
Gjennomføringsevne
Fungerende veidirektør Lars Aksnes viser til at en revidert versjon av Nasjonal Transportplan, NTP for perioden 2014–2023, blir lansert i februar neste år, og at oppgradering av vei- og jernbanenettet vil bli behandlet i den.
Aksnes bekrefter at etatene er bedt om å se på hva som skal til for å ta igjen forfallet.
– 20 år er kort tid, svarer Ketil Lyng, administrerende direktør i Byggenæringens Landsforening på spørsmål om han tror en slik oppgradering er realistisk.
Mangler kapasitet
I dag er det ikke kapasitet i byggenæringen til et slikt løft.
– Næringen vil kunne bygge opp nødvendig kapasitet, men bare hvis det er forutsigbarhet. Det vil kreve flerårige forpliktende budsjetter eller organisering i egne aksjeselskaper som de har gjort i Sveits og Østerrike. Dette krever et krafttak.
Lyng understreker at hvis oppgraderingen skal være avhengig av årlige budsjettforhandlinger vil næringen vanskelig kunne bygge nødvendig kapasitet.
Nye metoder
Sverre Sundfær, veiekspert hos Rådgivende Ingeniørers Forening og avdelingsleder hos Rambøll, mener gjennomføringsmodellene må skiftes om veistandarden skal være tipp topp om 20 år.
– Med den måten vi jobber på i dag har vi ikke kapasitet til en slik økning. Hvis vi får vesentlige endringer i regelverket for tilbud og gjennomføringsmodeller, kan det øke kapasiteten betraktelig. Men det vil kreve mye fra de statlige etatene.
Sundfær tror kapasitet er viktigere enn finansiering.
– Ja, jeg tror kapasitetsøkning er det viktigste aspektet for å kunne utnytte en økt finansiering.
10 år er nok
Inkludert 580 millioner kroner til å fullføre oppgradering av jernbanenettet i og rundt Oslo S har Jernbaneverket fått 1.9 milliarder til fornyelser av eksisterende anlegg i budsjettet for 2012.
– Hvis vi får slike summer hvert år, skal vi klare det på ti år og ikke 20 år som samferdselsministeren snakket om, sier kommunikasjonsdirektør Svein Horrisland i Jernbaneverket.
Men da har Jernbaneverket kun tenkt på skinnegangen og noe oppgradering av stasjoner. Signalsystemet, som er gammelt, slitt og utdatert, er ikke inkludert i Horrislands regnestykke.
State of the nation: Etterslepet er på 800 milliarder
NSB varsler mindre godstrafikk på jernbane
Signalanlegget må skiftes
Arbeidene med et nytt signalanlegg etter den felles europeiske ERTMS-standarden, European Rail Traffic Management System, er så vidt i gang og en teststrekning på Østfoldbanen skal være klar til drift i 2014.
I sin State of the nation-rapport skriver Rådgivende Ingeniørers forening, RIF, at det kan bli nødvendig med en raskere utbygging av ERTMS på større deler av banenettet.
Vi trenger et godkjent og standardisert signal- og sikringsanlegg som vil sikre at transport mot utlandet kan skje med et felles system som resten av Europa.
Med nytt signalsystem vil 80 prosent av dagens signalfeil kunne bli luket bort, dessuten vil vedlikeholdskostnadene bli redusert ved at lys, ledninger og kabler forsvinner.
Jernbaneverket vil ikke gi fra seg noen overslag over hva en slik oppgradering vil kreve av investeringer.
Skepsis hos ingeniørene
RIFs jernbaneekspert, seksjonsleder Kathrine Gjerde hos Rambøll, har liten tro på at jernbanenettet skal være tipp topp om 20 år, og slettes ikke ti år som Jernbaneverket antyder.
– Det vil kreve 200 milliarder kroner å ruste opp jernbanenettet uten investeringer i nye baner. Det er en dobling fra dagens nivå. Alt som kan krype og gå av jernbanekompetanse er i full jobb i dag. Da må vi i tilfelle hente inn folk fra andre europeiske land.
Det kan forsinke oppgraderingen.
– Det er mer krevende for utlendinger å jobbe med oppgradering av eksisterende anlegg enn å prosjektere nye. Det er mange særnorske løsninger de må sette seg inn i, sier Gjerde.
Frp: – Gir blaffen i trafikksikkerheten