I forbindelse med seminaret Det høye nord - infrastruktur og utvikling, holdt samferdselsministeren i dag en pressekonferanse med sine nordiske kolleger, Sveriges infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd og Finlands transportminister Merja Kyllönen.
Trapper opp
Det store temaet for ministrene er koordinering av infrastruktur i Nord.
– Europa går harde tider i møte og vi må trappe opp aktiviteten. Et bra sted å starte er i nord, sa Elmsäter-Svärd.
– Det nordiske samarbeidet har økt betydelig siden jeg startet i 2007. Vi har fått store utenlanske investeringer i svensk gruveindustri, og opplever stor interesse fra Russland og Kina. Forholdene ligger til rette for sjøtransport mellom Kirkenes til Kina.
– Har nordområdesatsingen inspirert ministrene til å forbinde de nordiske land med lyntog?
– Høyhastighetstogutredningen har sett på totalt 17 strekninger og fokuserer nå på seks strekninger som videre utgangspunkt, sa Kleppa.
– En mulig strekning for lyntog er Oslo - Østfold - Göteborg - Stockholm. Kostnadene er ikke klare. Deler av utredningen kom i dag, resten skal være klart i februar 2012. Da vil vi vurdere lyntog nærmere.
Les mer: Fire alternativer mellom Drammen og Stavanger
Mer tog
Klappa understreket hvor fint det er å møte sine nordiske kolleger, samtidig som hun får innspill fra en lang rekke bedrifter.
– De svenske ministrene hadde Malmbanen og Ofotbanen som etapper på sin ferd mot Oslo. Vi må få til en bane i nord med enda større kapasitet, og vi håper på et samarbeid med kommersielle aktører med LKAB i spissen, sa Kleppa.
– Hvilket trasévalg foretrekker du for høyhastighetstog mellom Oslo og Trondheim?
– Jeg vil vente til rapporten kommer i februar til jeg sier noe.
Kleppa legger til at hun foreløpig ikke har noen mening om den foreslåtte tunnelen gjennom Rondane.
Usikkert i Sverige
– Sverige har signalisert at de ikke vil ha raskere tog enn 250 km/t?
– Nei, Sverige utreder flere muligheter. De fleste europeiske land som har høyhastighetstog har 160 til 250 kmt. Virkelige høyhastighetstog, da prater vi over 300 km/t, sa Sveriges transportminister.
– Med våre avstander og befolkningsmengde er vårt behov å komme frem uten avbrudd. På den annen side er det er billigere å bygge for opp mot 250 km/t.
– Teknopol har anslått 100 mrd kroner for lyntog mellom Oslo og København. Er det en regning Sverige vil bli med å dele?
– Det kommer an på hva regningen havner på, sa den svenske ministeren.
Les også: – Høyhastighetstog like bærekraftig som Aldous-funnet
Gjennom togstasjonen i 250 km/t
Vil la godstog kjøre på lyntogsporene
Svenskene stanser norsk lyntogplan til Europa
Flertall sier ja til lyntog om prisen er lik