Både Ulstein Group og Kleven presenterer gode tall for 2013, langt unna børsen.
De privateide, dels familieeide selskapene har valgt ulike strategier.
Ulstein Group legger mindre vekt på egen skipsbyggingsvirksomhet, men desto mer i design, designpakker og utstyr. Det ser ut til å gi noe bedre avkastning.
Kleven på sin side investerer mer i eget anlegg for å produsere skip mer effektivt og lønnsomt. Mest kjent er Kleven blitt for "homesourcing" ved å bruke sveiseroboter og dermed gjøre arbeid som tidligere ble satt ut.
– Skipsbygging er en industri med finansiell risikoeksponering, og vi har gjennomført omfattende investeringer i produksjonshaller og automatiserte produksjonslinjer for å kunne ta deler av produksjonen tilbake til Norge, og på den måten sikre økt kontroll og redusere risiko. Vi venter å se større effekt av disse investeringene i tida framover, sier Ståle Rasmussen, konsernsjef i Kleven.
Solide leveranser
Kleven fikk et driftsresultat på 172 millioner kroner med en omsetning på 4,2 milliarder kroner.
Kleven verft og Myklebust verft leverte seks skip i fjor. Ordreinngangen er også god og teller 12 skip verdt 7,5 milliarder kroner.
Kleven skriver i en pressemelding at alle fastansatte får en del av overskuddet, men sier ikke hvor mye. Kleven hadde i fjor 770 ansatte, mot 518 året før.
Les også: Japan har en av verdens største flåter. Nå ser de til Norge for maritim teknologi
Bra overskudd
Konsernsjef Gunvor Ulstein er også godt fornøyd med 2013. Ulstein Group omsatte for 2,3 milliarder kroner og fikk et solid driftsresultat på 318 millioner kroner.
Ulstein har ved flere anledninger belønnet alle ansatte i Norge med bonus. I år er det bare Ulstein Design & Solutions-anatte som får ekstra utbetalt.
– Vi har dyktige medarbeidere og en organisasjon med god gjennomføringsevne og leveringspresisjon, sier Gunvor Ulstein i en pressemelding. Hun takker for godt samarbeid og samspill med kunder, leverandører og andre aktører i bransjen.
40 design
Det er for tida 40 Ulstein-designede skip under bygging. Men bare seks bygges i Ulsteinvik, resten i andre land.
– Vi har jobbet langsiktig og strategisk for å lykkes med dette. Salg av design og utstyrspakker gir ringvirkninger i regionen, sier konsernsjefen og lover fortsatt fokus på innovasjon.
– Innovasjon er viktig for å videreutvikle produkt og tjenester og for å skape nye. Gjennom godt samarbeid internt og med andre maritime aktører, skal vi fortsette å skape nye og bedre løsninger som gir merverdi, sier Ulstein.
Les også: Bli med inn i «verdens mest avanserte offshoresimulator»
Stor Viking
Ulstein fikk mye oppmerksomhet for IMR-fartøyet Seven Viking, et stort og imponerende fartøy for Subsea 7 og Eidsvik.
Skipet er utviklet for langtidskontrakt med Statoil for inspeksjon, vedlikehold og reparasjon på subseautstyr.
Det er 106 meter langt, 24,5 meter bredt og har køyeplass til 90. Ulstein leverte også fire PSV-ere med eget design.
Ordreboka til Ulstein er på 2,6 milliarder kroner ved inngangen til 2014.
Les også:
Subsea-klynge etablerer seg i Florø