Det er den internasjonalt kjente diamantgiganten DeBeers som vil ha et skip til gruvedrift på havbunnen.
Byggekontrakten er inngått med De Beers Marine Namibia for en spesialversjon av et Marin Teknikk-fartøy.
MT6022 er opprinnelig designet for offshore konstruksjonsarbeid, men vil få et bredt spekter spesialutstyr, skriver Kleven i en pressemelding.
Tre år på DP
Marin Teknikk opplyser at MT 6022 er levert i en rekke utgaver, og at denne vil bli 113 meter lang, 22 meter bred og skal operere på havdyp ned til 150 meter.
Den siste teknologien på dieselelektriske systemer og fremdrift vil bli installert, og det blir stilt høye krav til dynamisk posisjonering.
Fartøyet skal ligge i posisjon i tre år mellom hver gang den returnerer til havn. Det er lugarplass til 80 personer.
Les også: Skifergassrevolusjonen skaper et helt nytt skipssegment
Diamantfamilie
De Beers er verdens største diamantselskap, og har 125 års erfaring innen utvinning og handel med diamanter. De driver også flere svært eksklusive forretninger over hele verden.
De Beers tok for ett år siden kontakt med tre skipsdesignselskap med forespørsel om et spesialskip for diamantutvinning offshore Namibia der elven Orange River har lagt igjen sedimenter i 3 millioner år.
Marin Teknikk var det eneste norske selskapet.
Marin Teknikk vant og deres spesifikasjoner ble sendt til flere verft for prising.
Les også: Cruiseskip? Nei, det er PGS' nye seismikkskip
Kleven-pris
Nok en gang viste Kleven seg å være konkurransedyktig.
I forrige uke fikk Kleven kontrakt med Maersk Supply Service på seks ankerhåndteringsfartøy med Salt 200-design.
– Gruvedrift på havbunnen er et nytt segment for Kleven. Vi ser fram til å jobbe nært sammen med De Beers og Marin Teknikk for å skape et nøye tilpasset spesialfartøy til dette formålet, sier konsernsjef Ståle Rasmussen i Kleven.
Utviklet nyvinninger
Kleven og Marin Teknikk har samarbeidet om å utvikle og bygge mange prototyper.
– Våre erfaringer og ekspertise fra offshoresegmentet kombinert med De Beers sin kompetanse og strategi har ført til utviklingen av dette unike fartøyet, sier Rasmusen.
Kontrakten er delt i to separate faser, med et forbehold om endelig byggegodkjenning i løpet av første kvartal 2015, skriver Kleven i en pressemelding.
Fartøyet skal leveres sommeren 2016. Kleven har nå 18 fartøy i ordreboka, med en samlet verdi på om lag 12 milliarder kroner.
Les også:
Fra nyttår får mange skip strengere drivstoffkrav. Bransjen frykter motortrøbbel