IMR-skipet (inspection, maintenance and repair) er designet av Marin Teknik og har betegnelsen MT 6021. Det er en helt ny design, framkommet i nært samarbeid med Olympic.
– Smarte og miljøvennlige løsninger har vært et viktig mål i utviklingsprosessen. Fartøyet er blant annet utstyrt med ROV-hangarer, offshorekran, og har stor lugarkapasitet, skriver Kleven i en pressemelding.
Les også: Her kommer verdens første LNG-taubåt
Tett og nært
Kleven har allerede bygget flere skip for Olympic. En ble levert i fjor en senere i år.
Administrerende direktør Ståle Rasmussen mener erfaringen er nyttig.
– Vi er glade for å kunne bidra til utvidelse av den svært avanserte flåten til Olympic. Nært samarbeid med Olympic sin organisasjon i løpet av byggetida sikrer at vi drar lærdom av deres erfaringer om bord i tidligere leverte nybygg, seier Ståle Rasmussen.
Les også: Bygger subsea-fartøy for Olympic Shipping
Solid reserve
Skipet skal leveres i mars 2015. Kontrakten er verdt cirka 400 millioner kroner.
Kleven har nå 13 fartøy i ordreboka med en samlet verdi på nesten 8 milliarder kroner.


Les også:
Ser på mulighetene for å frakte oljearbeidere til Nordsjøen på skip
Store kontrakter for norske skipsbyggere
Batteri på skip sparer miljøet for 10 ganger så mye CO2 som batteri i biler