Midt i feriestillheten har Arbeidsdepartementet besluttet å fire på kravene om at alle offshorearbeidere skal ha sine egne lugarer. Regelendringen har ført til en ny mediestorm og konflikt mellom arbeidsgiverne og de sokkelansatte. Fagforeningene har vært sterkt i mot lugardeling, da de mener dette begrenser arbeidstakerne sin mulighet for hvile og restitusjon.
Stavanger Aftenblad skriver at fagforeningen Lederne krever 4000 kroner i døgnet i kompensasjon for å dele lugar.
Ifølge de nye reglene kan lugardeling, eller såkalt hotbedding, brukes ved gjenopprettelser av fysiske barrierer og annen akutt situasjon. Det kan også brukes ved revisjonsstans og oppkobling og oppstart.
Les også: Statoilkonflikt nær bristepunktet
Utslipp av kloakk
Dette mener Statoil er situasjonen på Visund, hvor det har vært en hendelse med kloakkforurensning i første etasje av boligkvarteret. Statoil mener dette faller inn under kategorien “gjenopprettelse av fysiske barrierer og annen akutt situasjon”.
Kravet om hotbedding har fått fagforeningene og tillitsvalgte til å se rødt.
Les også: LO-forbund slår alarm: <br/> Grådighet og konflikt truer sikkerheten på sokkelen
Frykter for sikkerheten
I et brev til Petroleumstilsynet (Ptil) skriver fagforeningene Lederne, Industri & Energi og Safe at Statoil ikke har satt i gang noe utbedringsarbeid, da de ikke har oversikt over skadeomfanget. Dermed kan ikke unntaksparagrafen benyttes.
Fungerende hovedverneombud i Statoil, Hans Fjære Øvrum, frykter for sikkerheten offshore.
Les også: – Vi kan tape 1,8 milliarder kroner om dagen
Trepartssamarbeidet lider
– Konfliktnivået er på et høyt nivå etter streiken og lockout. Det har vært en stigmatisering av begge parter i media, og regelendringen fra Arbeidsdepartementet har ikke gjort situasjonen bedre. Vi har fått en regelendring der de økonomiske interessene for bedriftene er store, og det er utfordrende å forene disse med arbeidstakerne sine interesser rundt nattarbeid, velferd, sikkerhet, restitusjon og hvile, skriver Fjære Øvrum i et brev til Ptil.
Han påpeker at trepartssamarbeidet på sokkelen har dårlige kår for tiden.
Store utfordringer på Visund
– Arbeidsdepartementet har gått hånd i hånd med oljeselskapenes ønsker i både pensjonssaken og nå lugardeling. Dette har påvirket samarbeidet mellom fagforeninger og arbeidsgiver. Dette er med på å svekke sikkerheten og øker sjansen for uønskede hendelser, sier Fjære Øvrum.
Statoil skriver i sitt brev til Ptil at Visund har hatt store utfordringer de siste årene med produksjon og borefremdrift. De ønsker derfor å benytte seg av lugardeling for å minimere det fallende aktivitetsnivået på plattformen.
Les også: Tynnslitt tillit til Statoil-ledelsen
Avslag fra Ptil
Ptil sier seg ikke enig i Statoils tolkning av regelverket. I et brev til Statoil skriver tilsynsorganet at hendelsen ikke faller inn under kategorien “annen akutt situasjon”.
Fjære Øvrum ønsker nå å få på plass et møte med Ptil for å forhindre at situasjonen skaper uønskede hendelser.
– Sikkerheten er det viktigste vi har, og det kommer til å gå flere personer på nattskift. En slik situasjon er ikke tilpasset det nye regelverket. Når man jobber nattskift forskyver man døgnrytmen og det er større sjanser for å gjøre feil. Med et høyt konfliktnivå er dialogen dårlig, og en lærer ikke av hendelser. Vi håper nå på et møte med Ptil for å få til en dialog med Statoil om dette, sier Fjære Øvrum.
Mer press fremover
Han frykter at arbeidstakerne kommer til å bli mer og mer presset fremover.
– Vi kommer til å bli utfordret på mange områder fordi det er så store summer å spare. Oljeselskapene må ha visst om endringen i regelverket over lengre tid siden det kommer så tett opp i mot pensjonsbråket.
Les også: Gasslekkasje på Visund-plattformen