I forrige uke meldte tu.no at den "tilkoblede bilen" er nummer tre på listen over fremvoksende teknologier, kun slått av smarttelefoner og nettbrett, ifølge Intel.
Telenor har gjennom selskapet Telenor Connexion lenge satset på trenden.
– Det er ekstremt mye interesse for dette hos bilfabrikantene, forteller Per Simonsen, administrerende direktør i Telenor Connexion.
Han snakker om M2M, kommunikasjon fra maskin til maskin. Tekniske løsninger som får bilen til å for eksempel snakke med verkstedet, selv om de befinner seg flere hundre mil fra hverandre.
Varsler ulykker automatisk
– Bilfabrikantene ser stort potensiale for tjenester som innebærer kommunikasjon, sier Simonsen.
Eksemplene er følgende: Bilprodusenten får automatisk oppdatert informasjon om den enkelte bils status. Dataene brukes til alt fra å se når det er nødvendig med service på bilen til å gjøre forbedringer på de aktuelle bilmodellene.
Noe av utviklingen er drevet av eCall, EU-bestemmelsen om at nye biler fra og med 2015 skal kunne melde fra om ulykker automatisk. En annen driver er ønsket om å tilby stadig mer avanserte løsninger for informasjon og underholdning i bilene, såkalt infotainment.
– Bilmerkene bruker slike løsninger for å differensiere seg i forhold til andre merker, sier han.
Les også: Volvo kobler biler til nettskyen
Telefonapplikasjoner
Teknologien åpner også for andre tjenester, som for eksempel bilforsikringer der premien bestemmes av måten bilen brukes på, såkalt user based insurance. Den åpner også for andre finansieringsløsninger, der for eksempel bilen ikke kan startes dersom bileier misligholder lånet.
– Vi er en partner for de som lager bilene som Volvo, Nissan og Renault, og er opptatt av å levere kommunikasjonsløsninger som kan vare i hele bilens levetid, sier han.
I 2011 ble Telenor Connexion Telenor viser vei for Renault for å levere en kommunikasjonsløsning til deres elbiler.
Telenor-datterselskapet har for eksempel hjulpet Volvo med deres varslingssystem ecall/bcall. Dette systemet sender blant annet data om posisjon, antall personer i bilen og hastighet til nærmeste alarmsentral ved en ulykke.
Dette er så videreutviklet til en større kommunikasjonspakke for bilen, der man blant annet kan finne bilens posisjon eller slå på kupevarmeren via en telefonapplikasjon, ifølge Simonsen.
Liten del av kaka
Ole Petter Kjerkreit, analysesjef i ABG Sundal Collier har fulgt telemarkedet tett i flere år. Foreløpig er M2M bare en liten nisje hos teleselskapene, ifølge ham.
– I den store sammenhengen har ikke M2M blitt en av de store driverne i telemarkedet, sier Kjerkreit.
Han legger til at M2M-markedet er vanskelig å følge fordi det er lite rapportering fra teleselskapene som omhandler deres satsing på dette.
– På aggregert basis har Telenor en inntekter på rundt 100 milliarder kroner i året. I den sammenhengen utgjør satsingen på M2M bare en liten del, sier han.
Les også:
Om tre år kommer hybridbilen som kjører på luft