Tårnet på toppen av Holmenkollbakken er et påbygg fra 1980. Det skal erstattes med et nytt hopptårn når bakken rehabiliteres.
- Det er fordi bakken har feil profil og er for bratt etter dagens regler. Nå er den 45 grader, men den kan ikke være brattere enn 37 grader. Selvet hoppet må også endres så hopperne får en lavere svevekurve enn i dag, sier avdelingsdirektør Steinar Helgesen, Idrett og bad, Oslo kommune.
Snart for sent
Rådgivende ingeniør i Norconsult, Bjørn Aasen er lettet over å høre at tårnet skal rives. Først hadde han trodd Oslo kommune hadde tenkt å beholde den provisoriske konstruksjonen.
- Det hadde aldri holdt i mange år til. Hadde de undersøkt tilstanden til stålet som holder tårnet og betongen det er festet til, er jeg redd for at de ville fått seg en negativ overraskelse, sier Aasen.
Han var med på å oppgradere Holmenkollen i 1980. Den gang jobbet han på konstruksjonkontoret hos Alfred Andersen AS, som var utførende stålentreprenør for tilbygget. Multiconsult prosjekterte utvidelsen.
Manglende vedlikehold
Steinar Helgesen sier det ikke har vært noe spesielt vedlikeholdsprogram for Holmenkollen, og vet ikke hvor godt konstruksjonen fra 1980 er kontrollert.
- Du vet hvordan det er med kommunale bygg: Vi har ikke fått gjort alt vi kunne ha gjort. Vi skal vurdere den tekniske tilstanden nå, og siden Multiconsult har hatt ansvar for alle påbyggingsetapper de siste 40 årene håper vi at de skal ha god dokumentasjon på hva som er gjort, sier Helgesen.
Han sier de håper å kunne beholde betongkonstruksjonen som bærer ovarennet.
- Det er der besparelse i rehabiliteringen kan ligge: Hvis vi kan beholde betongkonstruksjonen i midten, sier Helgesen.
Slik er tårnet festet
Bjørn Aasen forklarer hvordan "Diamanten", som han kaller tårnet, ble montert i 1980. Multiconsult, som prosjekterte utvidelsen, bekrefter overfor TU.no at dette stemmer:
Det gamle huset ble fjernet, og ovarennet ble forlenget med to kraftige stålbjelker. Disse stålbjelkene ble spjelket til betongkonstruksjonen med lange stag, og forankret med bolter rundt på utsiden.
Deretter ble "Diamanten" heist 70 meter rett opp, og plassert der den fortsatt står i dag.