BIDRAGSYTER

5 tips til god gründerstart

Alt går mye, mye fortere, skriver vår bidragsyter.

Startuplab i Forskningsparken ved Universitetet i Oslo er et eksempel på gründerfelleskap. Bidragsyter Alain Fassotte oppfordrer gründere til å flytte inn i slike kollektiv. .
Startuplab i Forskningsparken ved Universitetet i Oslo er et eksempel på gründerfelleskap. Bidragsyter Alain Fassotte oppfordrer gründere til å flytte inn i slike kollektiv. . Bilde: Maria Amelie
Alain FassotteAlain FassotteBidragsyter
24. feb. 2016 - 14:55

Denne kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

Å være gründer er en øvelse jeg har vært gjennom noen ganger. Først i 2003 og nå sist fra 2015. Gründerskapet har endret seg betydelig de siste 13 årene, heldigvis til det bedre.

Det har blitt mindre økonomisk krevende. Papirarbeidet er forenklet og digitalt, pluss at det er blitt enklere å spre det gode gründerbudskapet ut i den digitale stratosfæren.

Dessverre ser jeg flere gründere som starter opp sine selskaper som om vi enda var 2003.

Gamle regler gjelder ikke

Den virkelig store endringen siden 2003, og det mest krevende med 2016, er at alt går mye, mye fortere.

Markedet endrer seg raskt, konkurrentene beveger seg hurtigere, og tilgangen til informasjon er uendelig, tilgjengelig og uoverkommelig. Man vet rett og slett ikke hvordan neste dag blir for en gründer i en digitale verden.

På grunn av denne hurtigheten så gjelder ikke de gamle skolereglene lenger. Behovet for de store analysene, forretningsplan som tar seks måneder å skrive, kontor med resepsjon, logo og visittkort er foreldet. Hvorfor? Fordi de store analysene, forretningsplanen og kontoret vil sannsynligvis være utdatert før har skrevet dem eller solgt et eneste produkt.

Tankesettet må endre seg

La meg illustrere den «gamle» metoden gjennom et kaffekrus. Tidligere ville man først skrive en stor forretningsplan på hvordan designe, produsere og markedsføre kaffekruset. Så ville man designe, produsere, markedsføre og prøve selge kaffekruset til kunde. Det man sjeldent viste var om markedet like designet og om prisen var ok. I beste fall antok vi.

I dag designes kaffekruset. Så vises tegningene til markedet for å høre om de liker designet, om man trenger et kaffekrus og hva man er villige til å betale for produktet. Når mange nok liker det, produsere man produktet til den prisen markedet allerede har sagt de er villige til å betale.

Tilnærmingen er fundamentalt endret og det må tankesettet til gründere også.

Disse endringene medfører til at flere start-ups kaster bort tid og resurser på ting som ikke bringer bedriften et steg nærmere målet. Jeg ønsker derfor starte som bidragsyter til Teknisk ukeblad med å dele mine topp 5 tips for gründere anno 2016.

1. Tenk på gründerskap som en prosess

For å ikke kaste bort tid, ressurser og sørge for min egen overlevelse i en travel gründer- og familiehverdag, har jeg én regel for alt som skal gjøres.

Jeg stiller meg følgende spørsmålet: Vil dette medføre at jeg kommer en millimeter, eller mer, nærmere målet mitt? Er dette noe jeg må gjøre på grunn av formelle krav fra f.eks. det offentlige?

Hvis svaret er ja på ett eller begge av disse spørsmålene, så gjør jeg det. Hvis ikke, lar jeg være.

2. Spør markedet hvis du ikke er 100% sikker

Å spørre markedet har aldri vært enklere enn i den digitale verden vi lever i. Å lage en spørreundersøkelse, dele den i sosiale medier og be folk svare og dele, koster deg minimalt med resurser og krefter. Om det ikke er representativt er det fortsatt bedre enn ingen data.

De fleste heier på gründere i dag og de fleste bedriftsledere åpner velvillig kontoret sitt, spanderer en kopp kaffe og sin kunnskap hvis man tør spørre. Kopier gjerne mitt moto: "There is no shame in not knowing. There is shame in not trying to find out."

3.  Få tror på en ensom ulv

Det å være gründer alene er utrolig vanskelig hvis ikke umulig. Det er få som tror at du vil lykkes alene. Kundene, investorer og samarbeidspartnere vil ha utfordringer med å satse på startupen siden en ensom ulv er veldig sårbar. Skaff deg en med-gründer som tror på ideen og deg.

Ja, det betyr at dere nok må dele på inntektene i starten, men jeg er overbevist om at inntektene vil komme minst dobbel så fort.

Flytt gjerne inn i et gründerkollektiv med likesinnede og skaff deg samarbeidspartnere. Nettverk for gründere er essensielt og nødvendig for å overleve og lykkes

 4. Lag deg en «Reading deck» 

Dette er et tips jeg fikk fra en Amerikansk Start Up podcast som har åpnet mange dører i mitt nye gründerskap. En reading deck er, i motsetning til presentasjonen du vanligvis sender, en presentasjon som er forståelig uten ytterligere forklaringer. Altså en presentasjon som er selvforklarende.

Det kan godt være presentasjonen du bruker når du presenterer selskapet, men da inkludert presentasjonsnotatene.

Årsaken til at du trenger en reading deck er at denne sender du til potensielle investorer, samarbeidspartnere etc. for å åpne dører eller før møter. Du vil at møtene du har skal handle om å bli kjent, bygge tillit og svare på konkrete spørsmål. Møter skal ikke handle om at du står og presenterer bedriften din i 40 minutter. Da er det ingen tid til å bli kjent eller spørsmål. Hvis du vil vite mer om reading deck, google it!

5. Ikke la deg friste av alle konkurransene

Hvis man havner utpå ”start up-kjøret”, vil du bli invitert eller fristet til å delta i mange gründerkonkurranser. Det er absolutt ikke noe galt med disse konkurransene, men vit at de er store tidstyver. Sjansen for å vinne er ofte små.

Hvis du velger å delta i en konkurranse så still deg selv spørsmålene fra punkt én. Hvis svaret er ja, delta. Hvis ikke, la være.

Konkurranser kan være veldig bra fordi du kan lærer å pitche ideen din før f.eks. investormøter. Du møter likesinnede og kan bygger nettverk. Det er en gevinst der selv om du ikke vinner. Men husk en ting. Det er ikke pengene fra en konkurranse som vil være avgjørende om du lykkes eller ikke. Det er om markedet, investorer og folk rundt deg tror på deg og din start-up.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.