IT

TU + Tek = en ny og større teknologipakke

Oppkjøpet av Mediehuset Tek skal resultere i et knippe nettsider med hver sin unike identitet, skriver tu.no-redaktør Svein-Erik Hole.

Sidene i TU-/Tek-nettverket: TU, Tek, Digi, Gamer, Inside Telecom og Diskusjon.no. I tillegg kommer nisjenettstedene Våre Veger og Automatisering.
Sidene i TU-/Tek-nettverket: TU, Tek, Digi, Gamer, Inside Telecom og Diskusjon.no. I tillegg kommer nisjenettstedene Våre Veger og Automatisering. Bilde: Teknisk Ukeblad/Tek.no
Svein-Erik HoleSvein-Erik HoleDigitalredaktør i TU Media
22. sep. 2015 - 13:05

Denne kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

Da Teknisk Ukeblad Media 1. september i år overtok Mediehuset Tek fra Amedia, fikk vi en ny og større produktportefølje å spille på.

Tek.no, teknofil.no, gamer.no, insidetelecom.no og diskusjon.no ble alle samlet under TU-paraplyen, der vi fra før hadde tu.no, digi.no, vareveger.no og automatisering.org, i tillegg til papirmagasiner.

For Teknisk Ukeblad Media medfører oppkjøpet ny kompetanse og et større publikum – til sammen når våre redaksjonelle titler nå tett innpå 20 prosent av Norges lesende befolkning hver uke.

Men hva betyr oppkjøpet for leserne?

Slår ikke sammen tek.no og tu.no

Etter oppkjøpet har vi gjort én endring i porteføljen av nettsider: Tek.no og teknofil.no er slått sammen, og skal bli ett sterkt forbrukernettsted som tar vare på det beste fra begge miljøene.

Ellers er ingen strukturelle endringer planlagt.

De ulike nettstedene skal leve hvert sitt liv, men under samkjørt reportasjeledelse ønsker vi i størst mulig grad å unngå dobbeltdekning, og heller henvise til hverandre for ekspertise innen ulike nisjer. Dette medfører at grensene for hva hvert nettsted skal dekke må trekkes opp på nytt.

Litt forenklet, deler vi opp ansvarsområdene slik:

  • Tu.no: Skal være tettest på de norske teknologibedriftene, og synliggjøre betydningen av ulike teknologivalg.
  • Digi.no: Dekker IT-bransjen fra et proffperspektiv.
  • Tek.no: Tester, nyheter og guider innen forbrukerelektronikk.
  • Gamer.no: Et nettsted for spill og e-sport.
  • InsideTelecom.no: Abonnementstjeneste for telekombransjen.
  • Diskusjon.no: Norges største diskusjonsplattform for teknologi, som skal kobles på samtlige av våre nettsider.

Rendyrker hver nettside

Et eksempel på hva dette betyr:

Inntil nå har tu.no i tillegg til kjernestoffet dekket forbrukerteknologi, fordi leserundersøkelsene viser at dette er viktig for de faste leserne, samt at «bring your own device»-trenden på enkelte områder er med på å viske ut skillet mellom proff og privat bruk.

Etter oppkjøpet av Mediehuset Tek, har våkne lesere registrert at tu.nos forbrukerseksjon T2 knapt har vært oppdatert. Dette er en forskuttering av strategien vi er på vei inn i: Heretter vil så å si all dekning av forbrukerteknologi gjøres fra tek.no, mens tu.no fokuserer enda strengere enn før på teknologi, arbeidsliv og rammevilkår for norske bedrifter.

På samme måte overlot tu.no betydelige deler av IT-dekningen til digi.no, etter at Teknisk Ukeblad Media i fjor kjøpte «IT-bransjens nettavis».

Tu.no-leserne skal fortsatt få IT-stoff, tester og de viktigste forbrukernyhetene, men nå trekker vi disse inn fra søstersidene, og TU-journalistene får dermed mer tid til å fordype seg i temaer som ligger nærmere tu.nos kjerne.

Ingen av nettsidene i nettverket vil bli en «alt om teknologi»-portal, men vil være redigert for ulike målgrupper.

Redesign kommer

Som en del av integrasjonsarbeidet, har vi besluttet å flytte produksjonen av tu.no og digi.no over på Mediehuset Teks eget CMS, Neo. I utgangspunktet betyr ikke dette noe for leserne, annet enn at vi nå kan ta i bruk tjenester som er bygget spesifikt for Neo.

Overgangen vil skje en gang før nyttår, og i den forbindelse blir det også gjort et redesign på tu.no.

Et ledd i planen, er å skape en mer sømløs flyt mellom nettstedene. Når tu.no publiserer saker fra tek.no, skal manøvreringen tilbake være enkel. Det samme gjelder flyten til og fra digi.no.

T2-innholdet skal flyttes til tek.no, og T2 legges ned etter overgangen til Neo.

Tu.nos nyhetsbrev, som daglig går ut til 92.000 mottakere, vil i likhet med tu.no-fronten være redigert med tanke på TUs kjernelesere. Her finner du det ferskeste innholdet fra tu.no, pluss det mest relevante fra digi.no og tek.no.

Under felles redaksjonell ledelse skal de ulike miljøene jobbe etter felles standarder.

Har du innspill eller ønsker for sidene i vårt nettverk? Spill inn i kommentarfeltet under, eller send meg en mail på seh@tu.no.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.