Den 5. september i år kastet selskapet Highlight Safety kortene og meldte at de ikke lenger ville drive det radarbaserte systemet som hindrer at fly og helikoptre krasjer med luftspenn (se faktaboks).
Siden da har en rekke luftspenn rundt om i landet stått umerket, og mange spenn vil ikke bli merket før til sommeren.
Kraftspennet på Eivindstøyl, på 420-kV-linjen mellom Rjuvvatn og Juvåsen, har tidligere hatt Ocas-merking.
24. september søkte Statnett Valle kommune i Aust-Agder om varig dispensasjon fra reguleringsplanen for å kunne merke spennet på gamlemåten, med ambulansegule plater på mastene og oransje plastballonger på ledningene.
Les også: Se hvordan Statnett kan se mulige strømbrudd før de skjer
– Skjemmende
Men kommunen sier nei fordi den mener merkingen med sterke farger ville være skjemmende for områdets naturverdi.
Ifølge den gjeldende reguleringen skulle mastene i området ha mørk, olivengrønn farge og matte liner.
– Her går Statnett inn for noe som er stikk motsatt av forutsetningen, sier rådmann Eivind Berg i Valle kommune.
– Men hva med flysikkerheten?
– Den er viktig, det er både småfly- og helikoptertrafikk i området. Det er derfor vi sier at som et midlertidig tiltak, er merking med blåser og signalfarger greit. Men ikke som et permanent tiltak, slik Statnett søker om, sier rådmannen.
Han har ingen forståelse for at ikke Statnett bidrar med midler for å forsøke å få Ocas-systemet i drift igjen.
Les også: Strømkundene får uventet julegave
– Liv og helse viktigst
Statnett mener hensynet til sikkerheten for luftfarten er en fordel som klart overstiger ulempene med synlighet fra dalbunnen.
– Ettersom Ocas-anleggene ikke lenger er i drift, er det viktig for Statnett er å få merket disse spennene slik at de ikke utgjør en fare for fly- og helikoptertrafikk i området. Statnett må forholde seg til at Highlight Safety har avsluttet driften av Ocas, sier kommunikasjonssjef Martha Hagerup Nilson i Statnett.
– Men Statnett valgte å stole på Ocas, og det er Statnett som har ansvaret for å merke spennene i henhold til forskrifter og konsesjoner. Er det da ikke ansvarsfraskrivelse om Statnett ikke går sammen med andre nettselskaper og spytter inn penger slik at Ocas-systemet blir drevet videre?
– Statnett kan ikke se at det er en ansvarsfraskrivelse å ta konsekvensen av at Highlight Safety selv innstiller driften. Ocas har dessverre ikke klart å innfri de krav Luftfartstilsynet stiller til merking av luftspenn. Det har Statnett tatt på alvor, og derfor vil vi heller merke master og liner med tradisjonell merking, sier Nilson.
Hun understreker at på dagtid vil ikke refleksbåndet være særlig synlig.
– Flymarkørene på linene vil være mer synlige, men Statnett mener det viktigste her er å sikre liv og helse.
Les også: Hydrogen fra tysk vindkraft kjøres inn i gassnettet
– Må få dispensasjon
Kommunikasjonsdirektør Tor O. Iversen i Luftfartstilsynet mener Statnett må få innvilget søknaden, og at merkeforskriften vil gjelde foran reguleringsplanen hvis disse kommer i konflikt med hverandre.
– I etterpåklokskapens lys kan man si at den aktuelle bestemmelsen i reguleringsplanen bygger på uriktige fakta når det kommer til krav om å benytte Ocas som merking. Fremtiden ble annerledes enn man forutsatte i vedtaket, og de endrede forutsetningene tilsier etter vår oppfatning at det må gis dispensasjon fra reguleringsplanen, sier Iversen.
I et brev oppfordrer Statnett Luftfartstilsynet til å vurdere en midlertidig flyforbudssone i en del av Valle kommune, inntil saken er løst. Det bekrefter Iversen at tilsynet vil vurdere.
– Men det er en situasjon vi på generelt grunnlag ønsker å unngå, understreker Iversen.
Statnett vil klage på kommunens vedtak. Om klagen ikke fører fram, går saken videre til Fylkesmannen.
Les også:
90 prosent av kraftselskapenes overskudd har blitt tatt ut som utbytte
Bytter ut kull og diesel med solceller på Svalbard
– Flere i utkantstrøk bør ha nødaggregat