Det nye systemet skal gjennom en funksjonstest rundt påsketider – en test som avgjør framtida for prosjektet som helhet.
– Da blir det avgjort om det i det hele tatt er verdt å gå videre med de nye planene for Au2sys eller om det blir full stopp, sier avdelingsdirektør Peder Berg i Finansdepartementet til Aftenposten.
TerraMar, Promis og Asplan Viak skal stå for testingen.
Prishopp
Gigantprosjektet ble omorganisert i fjor – under ledelse av Sigurd Olav Olsen, som tok permisjon fra stillingen som leder av kjøretøyseksjonen i Vegdirektoratet for å ta midlertidig styring med Au2sys.
Les også: Budsjettsmell for nytt motorvognregister
Om den reviderte strategien slår til, skal prosjektet opp for Stortinget med påfølgende anbudsprosess – før selve utviklingsarbeidet tidligst kan gå i gang mot slutten av året. Det som er sikkert, er at det blir dyrere enn først beregnet.
Ifølge Aftenposten opererer den reviderte planen med et budsjett på 450 millioner kroner – 165 millioner dyrere enn først beregnet.
Ute av kontroll
IT-verktøyet Au2sys skulle gjøre hverdagen enklere på Vegvesenets trafikkstasjoner ved at både bilforhandlere, private bilkjøpere og Tollvesenet skulle kunne benytte en rekke selvbetjente tjenester over nettet.
![Xometry](https://images.gfx.no/80x/2852/2852686/xometry%2520logo%2520slogan%2520blue.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy229,cw1999,ch666,2000x/2870/2870873/image1.png)
Allerede høsten 2007 var det imidlertid klart at det nye motorvogn- og førerkortregisteret bød på flere problemer enn forutsatt.
Prosjektet kom ut av kontroll, og kostnadsrammen på 285 millioner kroner var i ferd med å sprekke.
Les også: Vegvesenets it-system ute av kontroll