Det nye systemet skal gjennom en funksjonstest rundt påsketider – en test som avgjør framtida for prosjektet som helhet.
– Da blir det avgjort om det i det hele tatt er verdt å gå videre med de nye planene for Au2sys eller om det blir full stopp, sier avdelingsdirektør Peder Berg i Finansdepartementet til Aftenposten.
TerraMar, Promis og Asplan Viak skal stå for testingen.
Prishopp
Gigantprosjektet ble omorganisert i fjor – under ledelse av Sigurd Olav Olsen, som tok permisjon fra stillingen som leder av kjøretøyseksjonen i Vegdirektoratet for å ta midlertidig styring med Au2sys.
Les også: Budsjettsmell for nytt motorvognregister
Om den reviderte strategien slår til, skal prosjektet opp for Stortinget med påfølgende anbudsprosess – før selve utviklingsarbeidet tidligst kan gå i gang mot slutten av året. Det som er sikkert, er at det blir dyrere enn først beregnet.
Ifølge Aftenposten opererer den reviderte planen med et budsjett på 450 millioner kroner – 165 millioner dyrere enn først beregnet.
Ute av kontroll
IT-verktøyet Au2sys skulle gjøre hverdagen enklere på Vegvesenets trafikkstasjoner ved at både bilforhandlere, private bilkjøpere og Tollvesenet skulle kunne benytte en rekke selvbetjente tjenester over nettet.
Allerede høsten 2007 var det imidlertid klart at det nye motorvogn- og førerkortregisteret bød på flere problemer enn forutsatt.
Prosjektet kom ut av kontroll, og kostnadsrammen på 285 millioner kroner var i ferd med å sprekke.
Les også: Vegvesenets it-system ute av kontroll