Tilsynet vil at nye installasjoner skal harmonere med den kommende europeiske ERTMS-standarden.
Dette har ført til en smule frustrasjon hos ABB.
– Vi har prøvd å lage et system som er tilpasset norske forhold. Merkur er basert på en åpen datastruktur. Dette betyr at den er lett å integrere i eksisterende installasjoner og ideell for gradvis oppdatering til dagens og fremtidige standarder, sier Arne Sveen hos ABB.


Enkelt salg
Han sier at ABB også vil selge systemet på eksportmarkedet, kanskje ikke først og fremst på de store europeiske jernbanestrekningene, men i land med et enklere jernbanesystem.
De har i den forbindelse inngått en samarbeidsavtale med Bombardier Transportation.
Tilsynet betenkt
Jernbanetilsynet er imidlertid ikke begeistret for at Merkur nå installeres i det norske jernbanenettet. De tviler imidlertid kke på systemets tekniske spesifikasjoner og evne til å tilfredsstille nødvendige sikkerhetskrav.
– Men Merkur vil slik vi ser det, ikke kunne tilfredsstille den kommende europeiske ERTMS-standarden uten store kompliserte tilpasninger, sier direktør Erik Ø. Fossen i Jernbanetilsynet.
– Vi må forsikre oss om at de anlegg som Jernbaneverket i disse dager er i ferd med å installere i jernbanenettet, faktisk er kompatible med de fremtidige standardene, sier han.
Godkjent
Likevel er det slik at Jernbaneverket allerede har fått permanent godkjennelse for sitt første Merkur-anlegg på Roven krysningsspor ved Fetsund, som settes i drift 11. juni.
– Vi er av den klare oppfatning at Merkur tilfredsstiller ERTMS-standarden. Vi går derfor videre med vår bestilling på 5-6 Merkur-anlegg til Nordlandsbanen, og vi er overbevist om at vi vil få anleggene godkjent, sier informasjonssjef Kjell bakken i Jernbaneverket Utbygging.