Onsdag neste uke møter Jernbaneverket utbyggerne av Barcode-rekken i retten.
Jernbaneverket krever 11 millioner i erstatning, blant annet for 10 centimeter brede glipper mellom elementene i en betongkulvert under sporområdet.
Årsaken er setningsskader på grunn av utgravingen av Barcode-tomtene, hevder Jernbaneverket. Utbyggerne mener skadene skyldes andre enn dem.
- Les også: Bjørvika synker
Staten krangler med staten
Teknisk Ukeblad omtalte millionkrangelen mellom de to delvis statseide aktørene i mai.
De to selskapene er enige i at det oppstod skader på sporområdet, men er uenige om skadeomfanget.
Staten er på mange måter sentral på begge sider av saken. Sporområdet på Oslo S eies av det statlige Jernbaneverket, mens to tredjedeler av Oslo S Utvikling er eid av henholdsvis statlige NSB og halvstatlige Entra.
Måtte kutte perrong
– Vi ber om erstatning for skader vi mener er påført Oslo S som følge av utbygging av Barcode-rekka, sa Kjell Bakken, kommunikasjonssjef i Jernbaneverket til Teknisk Ukeblad i mai.
Jernbaneverket har også måttet kutte av den ytterste delen av perrongen på spor 19 for at togene ikke skal komme borti.
Skadene er beskrevet i en rapport fra eksperter i Hjellnes Consult, som ble laget på oppdrag for Jernbaneverket.
Krever for mye
Barcode-utbyggerne erkjenner at gravingen kan ha bidratt til setningsskader på sporområdet på Oslo S. Men de mener at Jernbaneverkets krav er alt for stort.
– Vi er selvfølgelig beredt til å gjøre opp for den skaden vi har påført Jernbaneverket, men vi mener at erstatningskravet fra Jernbaneverket går langt ut over den skaden som vi har forårsaket, sa Rolf Bernt Thorsen, administrerende direktør i Oslo S Utvikling til Teknisk Ukeblad i mai.
De skriver at kulverten er «gammel og uansett har vært moden for vedlikehold» i sluttinnlegget som nylig ble sendt retten.
– Andre årsaker
Barcode-utbyggerne mener Jernbaneverket ikke har sannsynliggjort årsakssammenhengen mellom gravingen og skadene
De mener gravingen kun påvirker setningene innenfor en sone som strekker seg inntil 40 - 50 meter fra byggegropen. De fleste skadene som Jernbaneverket krever erstatning for, befinner seg utenfor denne sonen, ifølge selskapet.
«Der det er skader som ligger innenfor sonen ligger de likevel så vidt langt unna byggegropa at det må antas at det er andre forhold som er dominerende i årsaksbildet» skriver Barcode-utbyggernes advokat Peter Vagle til retten.
De begrunner dette med at skadene på kulverten under sporområdet er størst i nordenden, lengst bort fra Barcode-rekken.
Advokaten mener Hjellnes Consult ikke har tatt nok hensyn til andre mulige årsaker, som generelle setninger i området og bygging andre steder.
Saken starter i Oslo tingrett onsdag 25. november. Det er satt av tre dager til saken.
- Se oversikt: Dette er de ti største jernbaneprosjektene i Norge