I slutten av november møter Jernbaneverket eiendomsselskapet Oslo S Utvikling i retten. Striden står om et erstatningskrav for påståtte setningsskader på Oslo S etter Barcode-utbyggingen.
Jernbaneverket har blant annet måttet kutte av den ytterste delen av perrongen på spor 19 for at togene ikke skal komme borti.
Flere betongelementer i en servicekulvert har også sunket og forårsaket 10 centimeter store glipper mellom elementene nærmest Barcode-rekka. Jernbaneverket mener Barcode-utbyggingen har skylden for disse skadene.
Les også: Bjørvika synker
– Ansvaret er klart
– Vi ber om erstatning for skader vi mener er påført Oslo S som følge av utbygging av Barcode-rekka, sier Kjell Bakken, kommunikasjonssjef i Jernbaneverket til Teknisk Ukeblad
– Vi mener ansvaret er klart, utbygger skal erstatte de skader som blir påført annenmanns eiendom som følge av en utbygging, sier han.
Les også: Et synkende Bjørvika kan stoppe Oslos nye superstasjon
Uenige om omfanget
Jernbaneverket og Oslo S Utvikling har i omtrent 2,5 år hatt en dialog om setningsskader etter utbygging av den østre delen av Barcode.
Partene er enige i at det oppstod skader på sporområdet, men klarer ikke å bli enige om skadeomfanget.
Jernbaneverket krever erstatning for en rekke installasjoner på Oslo S, som de mener er blitt skadet som følge av gravingen, blant annet en teknisk kulvert under sporene og perronger. Dette kravet er Oslo S Utvikling uenig i.
– Vi er selvfølgelig beredt til å gjøre opp for den skaden vi har påført Jernbaneverket, men vi mener at erstatningskravet fra Jernbaneverket går langt ut over den skaden som vi har forårsaket, sier Rolf Bernt Thorsen, administrerende direktør i Oslo S Utvikling.
Les også: Frykter at byggeboomen i Bjørvika gjør at fundamentene på gamle bygårder råtner
Krevde 15 millioner
I utgangspunktet krevde Jernbaneverket 15 millioner kroner i erstatning for de påståtte skadene. Partene har vært til rettsmekling og forsøkt å komme frem til en minnelig løsning, men dette har så langt ikke lyktes.
I oktober i fjor stevnet Jernbaneverket Oslo S Utvikling og en rekke av Barcode-selskapene for retten.
– Vi har ikke fått et tilbud som vi kan akseptere, og da har vi gått til retten for å få en avgjørelse, sier Bakken.
Mandag denne uken gjennomførte partene et planleggingsmøte for erstatningssaken som starter til høsten.
Les også: Vegvesenet slår setnings-alarm etter sprekk i den hvite prestisjebrua i Bjørvika
Uenige om årsak
Oslo S Utvikling mener kulverten og perrongene på Oslo S ikke kan ha blitt skadet av Barcode-gravingen.
– Det ligger utenfor området både vi og Jernbaneverkets egne sakkyndige mener er influensområdet for de setningene som vi har kunnet forårsake, sier Thorsen.
Jernbaneverket er uenig.
– Oslo S er så nærme byggegropen, at vi mener årsakssammenhengen er klar, sier Bakken.
Les også: Stengte tunneler koster næringslivet 700 millioner
Omfattende måleprogram
Både Oslo S Utvikling og Jernbaneverket har et omfattende måleprogram for grunnen i området.
Ifølge Thorsen har de ekstraordninære setninger nå stabilisert seg og er tilbake på normalnivå med en setning på cirka 15 millimeter i året.
Rettsaken starter i Oslo tingrett 25. november. Det er satt av tre dager til saken.
Les også: Dette er de ti største jernbaneprosjektene i Norge